Европейският съюз обсъжда въвеждането на мерки за регулиране на корабоплаването и намаляването на вредните емисии от газове, които излъчват корабните двигатели и механизми. Това е само една от промените, които предстои да бъдат въведени за опазването на атмосферата. Проблемите в бранша бяха обсъдени по време на Европейския форум за морски транспорт във Варна.
Според експертите корабоплаването е най-малко регулираният бранш по отношение на намаляване на вредните емисии, докато реформите вече са започнали в автомобилния, железопътния и другите видове транспорт. Основната цел на европейските лидери е поетапно корабите да плават с алтернативно гориво - втечнен газ, което не замърсява въздуха. Първата стъпка е до 10 години на всички основни пристанищата в Европа, това включва и портовете във Варна и Бургас, да бъдат изградени устройства за зареждане на корабите с алтернативно гориво.
Кап. Живко Петров, директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация": Това е свързано със значителни инвестиции и с подмяна в предстоящите години и десетилетия на флота, тъй като сегашните двигатели не могат да горят втечнен газ.
Регулациите в бранша ще принудят собствениците на кораби да използват по-икономични плавателни съдове. В момента Европейският съюз предлага нови програми за финансиране на корабоплаването, от които може да се възползваме в България.
Георги Петков, директор на Европейски център за съдействие на корабоплаването в България: Трябва да се модернизират българските кораби, трябва да има нови фериботи.
Експертите съобщиха, че 80% от стоките, които се внасят и изнасят в Европа, минават по море. Затова е необходимо и модернизиране на стратегията за морска сигурност.
Контраадмирал Митко Петев, командир на Военноморските сили: Това може да се постигне чрез едно междуведомствено сътрудничество и добре изградена система за международна сигурност - цел, която Европейският съюз си е поставил.
България е на водещо място в Европа по предоставяне на кадри за световното корабоплаване. Близо 20 000 са нашите морски специалисти, които работят по целия свят.