Българската петролна и газова асоциация изрази сериозно притеснение за поскъпването на горивата през лятото. Като основни причини се посочват въвеждането на тол системата и отражението й върху сивия сектор, както и котировките на международните пазари. Какво ще бъде реалното отражение на новите тол такси върху икономиката у нас - гост по темата в Сутрешния блок на БНТ1 беше председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Георги Терзийски.
По наши анализи, в рамките на маршрут от 400 км цената ще възлиза на една стотинка на литър и при обратния курс, ако той не е пълен, съответно две стотинки на литър, обясни Терзийски.
По отношение на автомобилите от 3.5 до 12 т имаме най-ниския вариант в Европа, а за тези над 12 т с различни видове оси, той е среден за Европа. В момента върви процес по установяване на тарифите и тарифиране на тол таксите в България, допълни председателят на АПИ.
Георги Терзийски, председател на АПИ: От днес започна тестови етап на тол системата, който ще се осъществява с техническия обхват на пътищата, който е 10 800 км по задание за изграждане на системата и с тестови тарифи, взети от доклада на Световната банка. Този тестов период е симулационен и цели да се установи интегритета на основните пет компонента на системата. След приключването на този тестови етап, ще започне втори, който вече е свързан с реалното набиране на данни от устройства в превозните средства.
На 16 август ние като оператор придобиваме системата и можем да изследваме нейната финансова устойчивост. Това няма по никакъв начин да влияе на тарифирането и събирането на пътни такси, категоричен е Терзийски.
По въпроса кои пътища ще влизат в обхвата на тол системата, Терзийски обясни, че АПИ изработва актуализирана карта, в която отчита класа на пътя, неговото състояние и свързаността между населените места. За общинските пътища ставката ще бъде нулева. Надявам се до месец да имаме предложения, допълни председателят на Пътната агенция.
;За шофьорите, закупили електронна винетка до края на годината, Терзийски обясни, че тя ще важи докато изтече нейния срок и няма да има двойно таксуване.
Георги Терзийски, председател на АПИ: Следенето ще става както през софтуера на стационарните контролни точки, така и през софтуера на всеки автомобил.
В момента се ремонтират около 800 км републиканска пътна мрежа, включително 11 виадукта на магистралите "Хемус", "Тракия" и "Черно море", както и лявата тръба на тунел "Витиня", допълни още председателят на АПИ.
Вижте целия разговор във видеото!