НОВИНИ

Компютърни очи: ​Как "виждат" автономните автомобили?​

Ако искате да хвърлите поглед към бъдещето на автомобилната индустрия, безпилотните коли са добро начало. Технологични гиганти от години се състезават да произведат първия масов автономен автомобил. Всеки ден техните прототипи пропътуват хиляди километри път, за да се научат да се ориентират.За разлика от хората тези прототипи нямат очи. Затова се нуждаят компютърно зрение.

Петър Георгиев
от Петър Георгиев
10:01, 29.07.2017
Чете се за: 01:31 мин.
Още
Снимка:

Представете си свят, в който автомобилите се карат сами. Според много съвременни инженери и предприемачи той ще бъде значително по-безопасен за пътниците от сегашния.

Любомир Циров, автомобилен софтуерен инженер: Ако всички коли се движат, така да се каже, автономно, т.е. управляват се от някакъв такъв изкуствен интелект, който следва безупречно законите, най-вероятно няма да има катастрофи, няма да има инциденти по пътищата.

Много компании отдавна експериментират с подобни автомобили и ги екипират с технология, която им позволява да виждат и разпознават всичко около себе си.

Добрите шофьори спазват правилата, наблюдават останалите участници в движението и се съобразяват с техните действия. За да бъдат максимално безопасни и удобни, автономните коли трябва да правят всичко това едновременно, а за това се иска зрение, много по-добро от човешкото.

Любомир Циров, автомобилен софтуерен инженер: Автономните автомобили базират своето зрение най-вече на камери с висока резолюция. Сигналът от тези камери се предава към високотехнологични устройства, които анализират изображението и с помощта на алгоритми успяват да различат различни обекти в него - например човек - пешеходец на пътя, куче, велосипедист, друг автомобил, кръстовище.

Записите от камерите се използват за създаване на пътни карти с висока резолюция. Изкуственият интелект смесва данните от тези карти с тези от радара и т.нар. лидар-сензор, които в реално време изследват обстановката.

Любомир Циров - автомобилен софтуерен инженер: Радарът мери разстояние между колата и обектите, които са отпред. Докато лайдърът мери на 360-градуса около колата. Представете си, по този начин се получава триизмерно изображение на цялата околност около колата.

Преди водачите да могат да пуснат воланите на автомобилите си, технологичните компании трябва да се справят с предизвикателства като законодателство, инфраструктура, сигурност и киберзащита. Но ако сте привърженици на безпилотното бъдеще, има начин да ускорите революцията.

Американски стартъп наскоро пусна приложението Payver, с което всеки може да подкрепи изграждането на огромна колекция от висококачествени пътни карти. За тази цел трябва да прикачите телефона си към предното стъкло на автомобила и да правите видеозаписи на пътищата, по които карате.

След това изпращате записите, а компанията ви плаща между един и пет цента за всяка пропътувана миля. Ако шофирате често и сте съгласни да споделяте GPS координатите си със създателите на приложението, то тази идея може и да ви хареса.

Компанията, която събира записите, планира да продават пътните карти на производители на автономни автомобили. Благодарение на нейното приложение в Съединените щати вече са били изследвани пътища с обща дължина 500,000 мили. Ако интересът се повиши, именно най-активните шофьори иронично ще ни приближат до свят без шофьори.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
С 10 лв. на тон са поскъпнали дървата за огрев в Търговищко
С 10 лв. на тон са поскъпнали дървата за огрев в Търговищко
Междуфирмените задължнения надвишават два пъти БВП на страната
Междуфирмените задължнения надвишават два пъти БВП на страната