Камера е заснела действията на ватманката, предизвикала верижната катастрофа в София преди две седмици, при която загина човек. От Столичния електротранспорт са предали записа на следствените органи. Както в "По света и у нас" първи показахме, заради липсата на модерна диспечерска система, ватманката не е била предупредена, че пред нея има аварирала мотриса. Дни след инцидента в трамваите заработи нова информационна система.
Мария Василева - организатор "Експлоатация" в Столичен електротранспорт: Днес имаше ремонт на "Граф Игнатиев" от Софийска вода и се наложи да предупредим колегите, движещи се по Графа.
Новата система за комуникация между диспечери и ватмани в действие. Едно съобщение може за секунди да достигне до всички 156 мотриси, които днес изпълняват курс. На 23 януари, когато стана фаталната катастрофа и загина човек, а други 9 бяха ранени, това не се е случило, въпреки че в диспечерския пункт са разполагали с 10 минути. Липсвала е работеща информационна система.
Мария Василева - организатор "Експлоатация" в Столичен електротранспорт: Иначе се избираха директно тука телефон по телефон, което по-бавничко, по-мудничко.
Дни след инцидента новата система вече работи. Това е трябвало да се случи още преди две години, но според зам.-директора на Столичния електротранспорт заради пропуск в обществената поръчка за новата джипиес система това не е станало.
Инж. Иво Василев - зам.-директор на Столичния електротранспорт: Проблемът е бил, че в договорът за джипиес системата не е било предвидено това нещо. Тези хора, да кажем от Центъра за градска мобилност, които са правили поръчката. Не е заложено да има централно оповестяване.
Заради този пропуск две години в кабините на трамваите има монтирани устройства, по които обаче не може да се предават съобщения.
БНТ: Това не е ли основен компонент в такава система?
Инж. Иво Василев - зам.-директор на Столичния електротранспорт: Нас тогава не са ни канили да участваме в подготовката на това задание.
Следващата стъпка е в диспечерският пункт да бъдат монтирани екрани, на които в реално време да се наблюдава случващото се в трамваите. Те вече са оборудвани с камери. Именно една от тях е записала ватманката, причинила инцидента.
Инж. Иво Василев - зам.-директор на Столичния електротранспорт: Не мога да ви кажа какво се вижда, защото може да се тълкува по различен начин, но се вижда, че не е карано безопасно, айде така да го кажем.
Ватманката вече е изписана от болницата, но по думите на общинското дружество и досега отказва да говори с тях.