Кампанията на новините на БНТ 2 „Купувам българско“ започва инициатива за предстоящите коледни и новогодишни празници. И тази година акцията призовава да предпочетем българските продукти около празничната треска за пазаруване. Началото ѝ беше дадено днес на пресконференция в София.Инициативата е подкрепена от Министерството на земеделието и храните и Националното сдружение на общините. През последната година продажбата на български храни в магазините се е увеличила с близо 3%, сочат данни на министерството.
Производители на хляб, вино, млечни и месни продукти, кметове на общини и министерството се обединиха около общ призив - да се купуват български стоки за коледните и новогодишните празници.
Екатерина Генова, директор на Дирекция „БНТ Свят и региони“: Хората започнаха да вярват, че има добри български производители, че българските стоки са качествени и че си заслужава да ги купуваме, за да влагаме парите си в българската икономика.
Нека българите да предпочетат българските храни, българските вина и българските подаръци.
Идеята за коледната акция на „Купувам българско“ е по идея на Браншовия съюз на хлебарите и сладкарите.
Марияна Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите: Инициативата „Купувам българско“ не е празнична. Тя е ежедневна, за да покаже, че реално българското общество има своето узряване.
Кирил Вътев от Асоциацията на месопреработвателите също смята, че потребителят вече различава качествените от некачествените стоки. Затова според него в България се е повдигнал въпросът за двойните стандарти.
Кирил Вътев, производител на месни продукти: Нараства и потребителската култура и все повече потребители четат внимателно етикетите. Това се обяснява много лесно с ръст на по-качествените храни.
Винопроизводителите, които доскоро повече изнасяха, отколкото продаваха в България днес отчетоха, че тази тенденция се обръща.
Кампанията „Купувам българското“ се превърна в кауза.
Росица Касабова - винопроизводител: Заедно с Пловдивския аграрен университет, с Търговско-промишлената палата само след 10 дни, под мотото "Вкусът на България" ние ще представим три дни в Ханой български вина от 4 региона на България и български сирена и млечни продукти.
Станислав Бакърджиев, винопроизводител: Буквално 90% от вината на пазара бяха вносни, в момента е точно обратното.
Заместник-министърът на земеделието Цветан Димитров се присъедини към призива да се подкрепят българските производители.
Цветан Димитров, заместник министър на земеделието и храните: Тази инициатива, няма как да не се отзова на нея, тъй като тя е и част от правителствената програма, т.е. анонсирането на българските производства, на българските храни и печеленето все повече на българския потребител.
Тази година производството на мляко и млечни продукти у нас се е увеличило с 11%, сочат данни на земеделското министерство.
;Статистиката показва, че за миналата година производството на плодове и зеленчуци се е увеличило с близо 30%, а продажбата на български храни в магазините е нараснала с близо 3%.
По-добрите резултати се дължат на доказано качество на продуктите не само в България, но и в ЕС, обяснява заместник- министъра на земеделието и храните.
Цветан Димитров, заместник-министър на земеделието и храните: Над 75% от всички хранителни и земеделски стоки, които се изнасят изобщо от България са насочени към европейския пазар. Това е най-скъпият, но и най-претенциозният пазар.
В ЕС износът на замразени хлебчета, например, се е увеличил с 3 процента през миналата година.
Марияна Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите: Българските хлябове, те, тъй като са произведени от българска пшеница имат своето запазено качество и с това качество България вече ги трансферира и във всички топли точки на Европа.
В този смисъл инициативата „Купувам българско“ вече става трансферна и можем да кажем, че тя се осъществява и през топлите точки на Европа.
От Националното сдружение на общините призоваха освен потребителите, активност да проявят и производителите с участие в коледни базари, които ще се организират в цялата страна.
Донка Михайлова, кмет на Троян: За нас все по-важно става това да подкрепяме регионалните продукти. Една модерна европейска тенденция.
Която дава възможност за оживяване на районите, за привличане на туристи и от страната, и от чужбина.
Предстоят коледни базари в цялата страна, на които ще може да купим всичко - от играчките за елхата до продуктите за празничната вечеря. Производителите и кметовете призовават да се изберат българските стоки.