Големият брой двойки на изпита от националното външно оценяване след седми клас се дължи на редица фактори- според професора по математика Сава Гроздев причината са неразбираемите и подвеждащи условия на задачите. Същевременно споровете относно това дали задача номер 20 е сгрешена, или не продължават. Наш екип проведе и свой експеримент - даде задачите за седми клас на шестокласник отличник - за резултатите и изводите на експертите разказва Милена Кирова.
Акад. проф. Сава Гроздев: Този изпит - 17 000 двойки. Твърдя, че тези двойки се дължат на неправилно поставения тест. Условията? Условията и това, че не е съобразено с тази възрастова граница. Нормалният начин за задаване на такава задача, каквато решават в училище е решете това неравенство. А те какво питат? А те питат : решенията на неравенството са две точки. Като се каже решенията се има предвид всички решения, тоест имаме езикова особеност - нюанс, а защо ние от ученика ще искаме такива нюанси, това е изпит по български език.
Димитър Димитров - учител по математика: Задачите са нормални, коректни, разбира се, винаги може да има една идея степен на трудност нагоре или надолу, но това съвсем не означава, че са ощетени децата, нали всички решават едни и същи задачи в крайна сметка.
Получихме десетки запитвания от притеснени родители за това защо оценките на децата от външното оценяване след 7-ми клас се намаляват след първия модул, при положение, че те са решили задачи на втория.
Или конкретен пример - как ученик, който е изкарал да речем 5,25 на първия тест, след втория получава 4,80 - 4 десети по-ниско, при положение, че е решил задачи.
И обратното - как при изкарана двойка на първия модул, детето успява да прескочи с тройка след втория, при положение, че той е много по-труден и служи за отсяване на учениците за математическите гимназии.
Защо се получават тези разминавания и повече за скалите за изчисление на резултатите, гледайте в репортажа на Цвета Младенова утре в сутрешния блок на БНТ.
Иначе подобни въпроси вълнуваха и родителите, които днес отидоха да видят работите на децата си. В трите дни след изпитите, родителите и учениците, които се възползваха от това си право, бяха стотици.