Най-голямото свлачище в България блокира достъпа на хората от 11 села до Смолян. Тонове скална маса затрупаха пътя за Мадан и той е затворен вече пети ден. Разчистването в момента е невъзможно заради опасност от нови срутвания. В района е забранено преминаването дори пеша.
Въпреки забраната стотици хора от блокираните села преминават пеша покрай свлачището, за да стигнат до Смолян.
Радостин Медов: Опасно е, ама иначе 50 километра трябва да заобикаляме.
Проблемът е не само за хората, които работят в Смолян, а и за десетки ученици.
Явор Говедаров, кмет на село Търън: От 150 до 200 ученика от първи до 12 клас пътуват и за съжаление въпреки че е затворен пътя... и за пешеходци дори е затворен пътя, не може да ги спрем тези хора. Родителите идват сутрин, возят децата до тука, изпращат ги, от другата страна ги посрещат близки.
Ралица Нейкова: Много трудно се пътува, много и за придвижването на учениците е много трудно, доста далече е, по-рано стават, много е трудно, надяваме се скоро да се разреши проблемът.
Разчистването на свлачището в момента обаче е невъзможно.
Андриян Петров, зам.-областен управител на Смолян: В мига, в който започва да се работи по неговото разчистване отгоре тръгва нова маса, там има проблем с водопровод, който също може да бъде компрометиран, с далекопровод, който минава.
Затова днес на съвещание в областната управа решиха преминаването през свлачището да бъде забранено.
Андриян Петров: Свлачището крие неподозирани опасности, запазването на живота на хората е от първостепенно значение.
Община Смолян вече започна изграждането на обходен път, но той ще бъде завършен след дни.
;Причините за огромното свлачище, което блокира пътя Смолян- Мадан е ерозията на скалите през годините и наличието на стар водопровод под билото на масива, от който се предполага, че е имало течове и това е предизвикало скъсване на далекопроводи и канализационни съоръжения. Това стана ясно след среща на шефа на Пътната агенция Дончо Атанасов с геолози и проектанти. Според експертите свлачището все още е активно, поради което укрепването му засега се отлага.
доц. Стефчо Стойнев- ръководител на катедра "Хидрогеология" на Минно-геложкия университет: Свлачищно-срутищните процеси, ако трябва да бъдем точни, продължават. Значими скални блокове се свличат по посока на пътното платно.
Съществуват данни, които показват, че се разширява обхватът и от дължина 200-300 в момента е 500 -600 метра.
Всяка копка, свързана с освобождаване на пътя от земните и скални маси, за да бъде той проходим, би довела до ново активизиране.
инж. Дончо Атанасов- предс. на УС на АПИ: Започва така да се каже изграждането на нов път около километър и половина, който заобикаля масива и ще даде възможност от там да се пренасочи лекото движение.
Обходният маршрут за тежко движение минава през Рудозем-Смилян. Днес в 12 часа отворихме пътя.
От сряда междуведомствена работна група започва обстойно геоложко проучване на свлачището, за да предложи първоначални укрепителни работи.