Поддръжката на асансьорите поскъпва почти двойно. В Пловдив се предвижда месечните такси да бъдат увеличени с до 40%. По-високите цени се налагат заради новите изисквания за безопасност, които влизат постепенно до края на годината. Поскъпването на резервните части и запазване на квалифицирания персонал също налагат увеличение на услугата.
This is a modal window.
В кооперацията на Илиян Илиев живеят 21 семейства. За поддръжката на асансьор и текущи разходи на сградата едно домакинство плаща по 14 лева на месец. На последното общо събрание на етажната собственост хората са били уведомени, че таксата за поддръжка на съоръжението поскъпва.
Илиян Илиев - представител на етажната собственост: Аз съм съгласен да платя повече за сигурността, отколкото да има проблем. Защото преди една година, когато се извършваха строителните дейности недобросъвестен майстор беше претоварил асансьора и платихме 100 и няколко лева за ремонт на платката.
В Пловдив таксата за асансьор ще нарасне с близо 40 на 100. Увеличението се налага заради новите изисквания, които влизат в сила с наредбата за безопасна експлоатация на съоръженията.
инж. Валентина Георгиева - професионален домоуправител: Ако таксата за асансьор на една сграда е 48 лева, тази такса се дели на брой обитател и когато има да речем десет обитателя, което е малко, е 4,80 на брой обитател.
Освен изискването за ежемесечна профилактика на асансьорите, до 2023-та година в съоръженията трябва да бъдат монтирани редица системи за безопасност. До края юни 2016-та пък всички асансьори в България трябва да са оборудвани с Про Сейв-система. Ако човек закъса в асансьора, той директно се свързва с диспечърски пункт.
Свързващата система струва около 280 лева, но към момента само в малка в част от асансьорите са монтирани бутони за връзка. До средата на годината асансьорите трябва да се оборудват и с аварийно осветление.
Румен Петров - управител на сервиз за асансьори: Когато спре тока и има човек вътре да светне осветление, за да не получи клаустрофобоя.
През миналата година са били проверени 1700 кабини в областта. Около 60 от тях са били спрени от движение. Най-опасни са асансьорите в Хасково и Кърджали.