До Нова година пускат за движение 13 от общо 16 и половина километровото трасе на Северната скоростна тангента. Тангентата ще свързва магистралите "Тракия" и "Хемус" с "Люлин" и пътя за Калотина. Останалите 3 км. От участъка ще бъде открит до края на март.
Шофьорите в София ще могат да се движат по трасето между източния край на тангентата и бул. „Лазар Михайлов”, където е отбивката за кв. Бенковски”. Столичани ще могат да използват и трасето по бул. „Ботевградско шосе”, в участъка с Източната дъга на околовръстното, Чепинско шосе и шосето към Кремиковци. В западния край на тангентата пък ще бъдат пуснати около 2 км. при връзката за Костинброд.
В момента по трасето работят усилено над 200 машини, за да спазят сроковете.
Докато обаче тече изграждането му, жителите на столичната улица "Оралица" в кв. "Бенковски" се оплакват от шум и прах от камионите и самосвалите.
Срещаме Александър, който ни разказва за проблемите, с които той и съседите му живеят повече от месец.
- Много пепел, много прах, - казва човекът. - Съсипаха пътя. Горе, знаците, не могат да пресекат децата.
По време на заснемането на репортажа видяхме, че камионите масово превозват товара без спуснати чергила, както и че за да се разминат по тясната улица, се качват по тротоарите. От Столичната община коментираха за БНТ 2, че на фирмата строител са съставени няколко акта за неправилното превозване на товара, и че отново ще извършат проверка. Притесненията на хората в квартала не свършват дотук.
- Къщата се тресе. Блокът също, - казва Румен, който живее в квартал "Бенковски".
Хората се оплакват, че не могат да отворят прозорците си, а по къщата на Румен вече има и щети. Оградата на двора му, която изградил това лятото, се е напукала от вибрациите от преминаването си тежките камиони. Затова жителите в квартала искат час по-скоро да се преустанови движението на машините, както и да разберат кой ще възстанови улицата им. Отправихме запитване към Агенция "Пътна инфраструктура", но до момента не сме получили отговор.
Въпреки неволите, строежът на Северната скоростна тангента ще се запомни и с откритието на 5 ценни археологически обекта и отчуждителни процедури, които забавиха с няколко месеца приключването на обекта.
Трасето преминава през шест землища на Требич, Илиянци, Бенковски, Малашевци, Орландовци и Враждебна. То е с 6 ленти за движение, по 3 във всяка посока. По протежението му са изградени 19 големи съоръжения и 5 пътни възела . Изграждането на Северната тангента е от изключително значение за трафика в София. И въпреки че не е част от Трансевропейската транспортна мрежа, тангентата осигурява връзка между няколко важни коридора от нея.