Специализирана разследваща комисия започна оглед на изгорелите вагони от бързия влак София-Бургас, който се запали в петък вечерта на кара Коньово. Към момента проверката показва, че влакът се е движeл с допустима скорост. Засега разследващите изключват възможността незагасен фас или дефектно осветление да са причините за пламването на пожара. Текат две паралелни разследвания - на Министерството на транспорта и на БДЖ, обяви в студиото на сутрешния блок на БНТ "Денят започва" изпълнителният директор на железниците Владимир Владимиров.
Проверката на скоростомерната лента - стандартната първа стъпка във всяко разследване, показва, че влакът се е движел с 28 км./час между гарите Нова Загора и Коньово. Разследващите изключват преднамерена човешка намеса да е причина за пожара.
Бойчо Скробански, ръководител Специализирано звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт - Министерство на транспорта: За мен поне не виждам субективен характер да има.
Следите по вагоните показват, че пожарът се е разраснал, след като влакът е спрял на гара Коньово.
Бойчо Скробански, ръководител Специализирано звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт - Министерство на транспорта: Отварянето на вратите на вагоните, влизането на кислорода - това е съвсем нормално да започне същинското горене.
Първоначалният оглед на експертите изключва и възможността възпламеняването да е тръгнало от осветлението.
Доц. Иван Петров, ВТУ "Тодор Каблешков" : То е едно осветление, което не консумира кой знае колко ток. Така че от ток вероятността да стане пожар е много малка, нула.
От цигара възможно ли е?
- Не, не.
-На Нова Загора не се е констатирал пожар. На Коняво след 8 минути се констатира голям пожар.
Следователи от Нова Загора запечатаха вагоните.
Диян Стефанов, следовател от Нова Загорa: Води се производство, повече информация не мога да Ви дам по разследването. Предстоят експертизи - комплексна пожаро-техническа и електротехническа и други.
Злополучните два вагона са били ремонтирани преди 3 години, обяви изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров.
Владимир Владимиров, изп. дир. на Холдинг "БДЖ":Те са минали голям заводски ремонт. Тоест огледани са всички възли и агрегати на вагоните. Освен това на 6 месеца минават на техническа експертиза за електрическата инсталация, а малък преглед са прави всеки ден.
Максималният срок за приключване на разследването е една година.