Започва оглед на изгорелите вагони от влака София-Бургас, които се запалиха край гара Коньово. Текат две паралелни проверки - на Министерството на транспорта и на БДЖ, обяви в сутрешния блок на БНТ "Денят започва" изпълнителният директор на железницата Владимир Владимиров. Основната хипотеза за причината за пожара е късо съединение в електрическата инсталация, но не се изключват всички възможни причини. Изгорелите вагони са преминали преглед на електрическата инсталация, но те са на възраст над 35 години. Именно закупуването на нови 85 мотрисни влака и стопяване на дълговете на БДЖ са част от реформата в холдинга.
Изгорелите два вагона от бързия влак София-Бургас са застраховани и щетите по тях ще бъдат покрити от застрахователя, обяви изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров, показвайки полиците на вагоните. Хипотезата, по която се работи - дефект в електрическата инсталация, не е единствената.
Владимир Владимиров, изпълнителен директор на Холдинг "БДЖ": Тези вагони са ремонтирани преди 3 години, те са минали голям заводски ремонт. Тоест огледани са всички възли и агрегати на вагоните. Освен това на 6 месеца минават на техническа експертиза за електрическата инсталация, а малък преглед са прави всеки ден. От тези прегледи например на последния преглед на електрическата инсталация, какви са заключенията? - Не е имало проблем. Ако има проблем, няма как вагонът да се движи по релсите на България, той не се допуска в състава на влака.
Въпреки това подвижният състав на БДЖ е изключително стар - на по над 35 години. Холдингът планира да започне процедура за закупуване на 85 нови мотрисни влака до месец.
Владимир Владимиров, изпълнителен директор на Холдинг "БДЖ": Инвестициите се изразяват в това, да бъдат закупени нови мотрисни влакове на два етапа. На първия етап 41 мотрисни влака и на втория етап 44. Ние сме се фокусирали в момента към осигуряването на поръчката за тези 41 мотрисни влака и за осигуряването на необходимото финансиране, за да се случи този проект.
За целта държавата ще отделя по 35 милиона лева годишно капиталов трансфер към БДЖ. Първите влакове трябва да влязат в движение до 24 месеца, обясни Владимиров.
Владимир Владимиров, изпълнителен директор на Холдинг "БДЖ": Те ще имат технологична скорост 200 км., по линиите на България най-високите скорости ще бъдат 160 км., но технологичната ще им позволява 200 км. -
Дълговете на БДЖ от 840 милиона през 2009 г., когато е влязло сегашното ръководство, сега са над 500, като най-проблемните дългове - тези към банките, са около 111 млн. лв.
Владимир Владимиров, изпълнителен директор на Холдинг "БДЖ": Имам уверението от министъра на транспорта, че в рамките на месец-месец и малко още 40 милиона ще бъдат погасени с вътрешен ресурс на министерството. Те ще паднат на 71 и оттам до края на годината търсим допълнителни решения за погасяване на задълженията. Окончателното решаване на този проблем ще стане с концесията на летище София, както е добре известно.
През последните години служителите на БДЖ са намалели от 15 на 9 000 в рамките на реформата на Холдинга, обяви още Владимиров.