НОВИНИ

С влак по новия път на коприната

Нов влак вече свърза Китай с Европа. ЖП линията е част от Новия път на коприната и по него за 16 дни товарните влакове стигат до Северна Франция. Стотици контейнери с китайски стоки потеглят всяка седмица за Стария континент. За измеренията на новия Копринен път и ще пресече ли той България? Вижте репортажа от Китай на Биляна Бонева и Владимир Богдански.

Биляна Бонева
от Биляна Бонева оператор: Владимир Богдански
12:30, 05.11.2017
Чете се за: 01:30 мин.
По света

Автомобилни части, машини и дори спортни дрехи. 45 контейнера отпътуваха с всякакви стоки от Централен Китай за Франция. Така изглежда Пътя на коприната през 21-ви век. Възстановяването му започна преди 4 години по инициатива на китайския лидер Си Цзинпин

Су Вей, дир. на отдел „Международно сътрудничество" към Комитета за развитие и реформи на Китай: Това е китайски проект, но ако други държави искат да участват, могат да се включат. Основните принципи на инициативата са отвореност, прозрачност и взаимна изгода. И те трябва да бъдат постигнати чрез взаимно сътрудничество.

Международен логистичен център - тук стоките се товарят и опаковат наново, за да потеглят към Европа по суша, въздух и вода. Намира се край Сиан, но трудно може да бъде намерен на хартиените карти. Строежът му започнал преди 9 години. Оттогава не спира да се разраства и вече е се превърнал в най-голямото вътрешно пристанище на Китай - безмитна зона, която все повече придобива очертанията на град на бъдещето.

Възраждането на Пътя на коприната тук не е случайно. Преди 2000 години от пазарите на Сиан тръгвали керваните със стоки. Пътят на коприната отвеждал чуждите търговци до Източния пазар, където ги продавали или заменяли за местни продукти.

Чрез инициативата "Един пояс, един път" влакове вече свързаха Китай с над 60 селища в Европа и Азия.

Стенли Фан, вицепрезидент на международната влакова компания в Иу: Вече имаме изградена жп мрежа, с която почти покриваме цяла Европа и Централна Азия. Последната линия, която открихме е до Прага. А Мадрид е последната ни спирка. До там са 13 хиляди километра. Преди влаковете пътуваха 21 дни, но вече стигат за 16.

Хамбург, Лондон - това са другите дестинации, до които пътуват китайските товарни влакове. Оттам контейнерите потеглят до всички краища на Стария континент.

Стенли Фан, вицепрезидент на международната влакова компания в Иу: Как ще се разширяваме в Източна Европа ли? Когато има потребление, необходимост да пренасяме стоки, ние винаги ще реагираме.

Над 100 държави и организации подкрепиха "Един пояс, един път". За 4 години са инвестирани милиарди долари в проекта и са осигурени хиляди работни места.

Су Вей, дир. на отдел „Международно сътрудничество" към Комитета за развитие и реформи на Китай: Досега този проект е постигнал многo. Но това не е проект за един- два дни. Той изисква много време. За това е важно сътрудничество, новаторство, инвестиции. Китай и България си сътрудничат в много области. Но според мен най-важното е изграждането на инфраструктура, като шосейните, железопътните линии и телекомуникациите.

Това обаче не е само търговски проект, той ще се развива в различни сфери. И според изчисленията на Пекин инициативата "Един пояс, един път" ще обхване около 60 процента от населението на Земята.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Русия е решила да отложи Конгреса на сирийския национален диалог
Русия е решила да отложи Конгреса на сирийския национален диалог
Полицията в Разград е задържала мъж, опитал да убие 17-годишно момиче
Полицията в Разград е задържала мъж, опитал да убие 17-годишно момиче