По традиция кулминацията на военния парад е минаването над площада на самолетите МиГ-29 от авиобаза "Граф Игнатиево". От приемането ни в НАТО остарелите руски изтребители и необходимостта за тяхната подмяна са повод за множество дискусии между военните и политиците. Докато закупуването на нови стане възможно, в условията на липса на резервни части и недофинансираност, само уменията на авиомеханиците и смелостта на пилотите ни държат тези самолети във въздуха - как, вижте в репортажа на Александър Марков.
Авиобазата "Граф Игнатиево" - домът на самолетите МиГ-29. Гръбнакът на нашата бойна авиация.
МиГ-29, гордостта на българската бойна авиация, изтребител четвърто поколение. Тези самолети са поддържани с неимоверните усилия на инженерно-техническия състав и са пилотирани умело от пилотите в авиобаза "Граф Игнатиево".
Майор Любомир Славов и капитан Димитър Метаксов се подготвят за поредното дежурство по охрана на българското въздушно пространство.
майор Любомир Славов, командир на изтребителната авиационна ескадрила - ВВС: Въпреки огромните проблеми, които имаме с поддръжката на МиГ-29, все още има летящи МиГ-29 и, както виждате там, в другия край на полосата, все още има дежурни изтребители, хората са подготвени да изпълняват тази задача.
капитан Димитър Метаксов, зам.-командир на ескадрилата по летателната подготовка - авиобаза "Граф Игнатиево": Макар че самолетът ни е на 25 години, все пак той ще продължава да ни служи като верен, стига всичко да е както трябва, да се поддържа изрядно и да се поддържа самолета от инженерно-техническия състав.
Тайната зад летящите МиГ-29 е именно инженерно-техническият състав от авиобазата, които с кански усилия удължават ресурса на изтребителите.
майор Людмил Вълков, ст. инженер в авиобаза "Граф Игнатиево": Ние, в Граф Игнатиево, вярваме, че на дежурни машини трябва да има български самолети, с които да носят бойно дежурство български летци.
200 души инженери и техници ежедневно продължават живота на авиационните агрегати по изтребителите.
майор Людмил Вълков, ст. инженер в авиобаза "Граф Игнатиево": Ситуацията, в която се намираме в момента, е изключително близо до критичната по отношение на много видове осигуряване. За да можем да продължаваме да изпълняваме задачите си, е необходима изключително сериозна работа както по обем, така и по характер.
Докато самолетите патрулират във въздуха, останалият персонал заедно с щурмовите самолети Су-25, вертолети и Отрядът за специални операции разиграват сценарий по спасяване на катапултирал пилот.
За бъдещето на изтребителната ни военна авиация въздушните асове си пожелават едно:
майор Любомир Славов, командир на изтребителната авиационна ескадрила - ВВС: На тази стоянка да видим една нова ескадрила с нови изтребители.