В Североизточна България 11 хиляди клиенти в 122 селища са без захранване. В западната част от страната 14 хиляди абонати в 40 населени места са на тъмно, а Югоизточна България електроподаването не е възстановено в 14 селища.
След обилните снеговалежи през последните два почивни дни, оставили без електроенергия почти половин милион домакинства в цялата страна, започнаха и първите въпроси - кой е виновен?!
Енергодружествата хвърлиха вината върху времето и Комисията за енергийно регулиране, която не позволявала достатъчно инвестиции за подмяна на въздушните проводници с подземни.
Петър Костадинов - ръководител отдел „Комуникации" в EVN: "Самите проводници натежават от тежкия и мокър сняг. Също водят до късане на тези проводници, съответно и на места на стълбове. И другото, което е нужно - обща стратегия от страна на регулаторните органи, така че дружеството да бъде стимулирано да прави тези инвестиции и в кабелна мрежа".
Според енергийните експерти, КЕВР не е пречка ЕРП-тата да инвестират в мрежите си.
проф. Атанас Тасев - енергиен експерт: "Всички смятат, че регулаторната комисия определя цени. Тя определя пределни цени, което означава, че е въпрос на собствена воля и на собствена инвестиционна политика всяко едно от дружествата може да направи съответните инвестиции, които след време да възвърне чрез съответно тарифите, които се определят и цените за пренос и разпределение, които се определят от регулатора".
От енергодружествата днес обвързаха бързината за отстраняване на авариите със състоянието на пътищата,по които може да се стигне до тях.
Петър Костадинов - ръководител отдел „Комуникации" в EVN: "Електропроводите често не следват пътя и дори да е разчисен до дадено село, далекопроводът често се намира на 500 , 600 дори километър навътре в пресечена местност, което е трудно за достигане, когато има много сняг".
И тъй като зимата е в разгара си, експертите очакват нови аварии по мрежата и препоръчват.
проф. Атанас Тасев - енергиен експерт: "В малките селища по-добре е да има резервни генератори за автономен режим на захранване, за да може да бъдат спокойни хората и дори при липса на логистика, т.е. не е възможно да се придвижат превозни средства, то на първите няколко часа и дни да имат автономен режим на захранване."
Аварийни екипи на трите енергодружества продължават да отстраняват авариите.