ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

17-годишните да могат да шофират с придружител, предвиждат законови промени

6254
Чете се за: 03:20 мин.
У нас
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      17-годишните у нас да имат правото да шофират с придружител. Това предвижда проект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата. Предложените промени целят повишаване на безопасността по пътищата у нас. Те вече са приети от Министерския съвет, като предстои гласуването им и от Народното събрание.

      Фаталните катастрофи на пътя с участието на младежи са често срещани у нас. Последният случай е от вчера от тетевенското село Градница. 17-годишен без книжка губи контрол над автомобила си и спътникът му на предната седалка - също на 17 години - загива.

      На фона на този инцидент новото изменение на Закона за движение по пътищата предвижда правото за управление на лек автомобил да се дава на 17, а не както сега на - 18 години. Европейският парламент вече одобри възможността за получаване на свидетелство за управление от 17-годишни.

      "Аз съм съгласен да се изравняваме с европейските изисквания. Защо не направим тогава същите пътища като в Европа, защо нямаме тяхната полиция? Защо нямаме техните автомобили и тяхното мислене и тогава да кажем: пропуснахме 17-годишните, дайте да ги направим и тях. Но да тръгваме първо оттам, аз съм обезпокоен, страшно е това, което искат", коментира Красимир Георгиев – председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите.

      Автомобилните инструктори имат наблюдения, че за правилните решения на пътя водеща е не възрастта, а манталитетът, затова и са скептични към предложението за намаляване на възрастта за шофьорска книжка.

      От Асоциацията на пострадалите при катастрофи не бързат да отхвърлят тази идея, но смятат, че трябва да има много ясни и точни критерии кой може да бъде придружител.

      "Ако се сложат и някакви рестрикции по отношение на мощност на автомобила, по отношение на придружителя, би трябвало да има добър ефект за пътната безопасност, защото в момента 25% от всички млади водачи първите две години участват в пътни произшествия", каза Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадали при катастрофи.

      От Института за пътна безопасност пък смятат, че няма значение дали водачът е на 17 или 18, ако изпитът е достатъчно сложен. В момента над 70% от шофьорите взимат изпита от първия път.

      "Направете изпита труден и честен и тогава всичко ще си дойде на мястото. Това е в цял свят проблем, че когато си млад и неопитен, допускаш повече грешки. Затова трябва да осигурим така среда, че те като допускат грешки, да не загиват", каза Богдан Милчев, Институт за пътна безопасност.

      Проектозаконът предвижда и повече зони в градовете с ограничение до 30 км/ч, както и да не можеш да минеш техническия преглед, ако имаш неплатени пътни глоби.

      Последвайте ни

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?