НОВИНИ

Една година след трагедията на АМ "Струма": Опасни пътища у нас, "дива корупция" край Вардар

Иво Никодимов
от Иво Никодимов
12:50, 23.11.2022
Чете се за: 03:30 мин.
У нас
една година трагичната катастрофа струма
Слушай новината

Една година след катастрофата с македонския автобус на магистрала "Струма", разследването все още не е приключило. Като основна причина за инцидента, взел 45 жертви, се сочи човешка грешка на шофьора, който не е между оцелелите.

Година след трагедията на "Струма": Близки на загиналите говорят пред БНТ

Състоянието на конкретния участък от магистралата, където автобуса изгоря, също се разследва.

Според доказателствата, събрани до момента, проблеми има, но на този етап се смята, че те не са повлияли в значителна степен за крайния резултат.

Въпреки това в месеците след катастрофата са направени подобрения:

  • мантинелата на разделителния остров, в която първоначално автобусът се е ударил, е реконструирана и е от нов тип, който да намали риска от повторен инцидент;
  • сигнализацията за наличието на отбивка за почивка веднага след десния завой е подобрена.

Фаталният участък на "Струма" е с нова мантинела и маркировка, експерти откриха недостатъци

Разследването е спряно в края на август, тъй като е изпратена поредна молба за правна помощ до прокуратурата в Скопие за допълнителни разпити на оцелелите, както и наследниците на пострадалите.

Изслушват в съда експертизи за изгорелия автобус на АМ "Струма"

По делото у нас работят шестима следователи и трима прокурори.

В Република Северна Македония пък се води разследване на фирмата превозвач "Беса транс".

Неофициално прокурори край Врадар твърдят, че корупция с колосални измерения стои в дъното на трагедията. Подкупи и партийно покровителство прозират зад скопската фирма, установили още разследващите там.

Ексклузивно пред БНТ: Говори собственикът на изгорелия на "Струма" автобус

Поради фактическата сложност следственото дело в Скопие е разделено на две. Редови прокурори разпитват свидетели на дългогодишната дейност на транспортната компания. Специализираната прокуратура за преследване на организираната престъпност и корупция пък се занимава със съмнителни финансови и транспортни действия на "Беса транс", която е сред основните спонсори на една от албанските партия край Вардар.

От първо лице: Човешките съдби зад трагедията на АМ "Струма"

Установено, че от октомври 2020 г. до ноември 2021 г. фаталният автобус 120 пъти напуска Република Северна Македония без необходимите документи и разрешителни. Не рядко това ставало с подправени лицензи за международна транспортна дейност. Последният технически преглед на изгорелия автобус е направен в пункт "Виа комерц" в албанската част на Скопие. Той функционирал полулегално и често бил запечатван от македонските контролни служби.

ВСИЧКО ЗА ТРАГЕДИЯТА НА АМ "СТРУМА" ЧЕТЕТЕ ТУК

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
ЕП прие резолюция, с която обявява Русия за спонсор на тероризъм
ЕП прие резолюция, с която обявява Русия за спонсор на тероризъм
Кой е "Карамело"? - мексиканецът, който е на своето 10-о Световно първенство
Кой е "Карамело"? - мексиканецът, който е на своето 10-о Световно първенство