НОВИНИ

Експеримент на БНТ: Как се преминава през най-натоварените пътища през лятото

Иво Никодимов
от Иво Никодимов
20:20, 29.07.2023
Чете се за: 06:42 мин.
Общество
Снимка: БТА/Архив
Слушай новината

650 милиона лева ще похарчи АПИ за текущи ремонти по пътищата в страната. Въпреки голямата сума пари, шофьорите не са доволни от състоянието на пътищата. От Агенцията също признават, че проблемите са много. Наш екип направи експеримент и премина през част от основните пътни артерии, които са най-натоварени в летния сезон.

Проблеми има буквално навсякъде. Дори по ремонтираните участъци на магистрала "Тракия" преминаването не е безпроблемно. Там е останала временната маркировка от ремонтите, въпреки задължението на фирмите да я премахнат и тя подлъгва модерните автомобили, които имат системи за следене на лентата за движение. Дори препоръчани трасета, като обхода на Бургас за Созопол е в критично лошо състояние и много шофьори предпочитат задръстването в града, пред риска строшен автомобил.

Тръгваме по "Тракия". Още след тунела "Траянови врата" попадаме на участък без маркировка и с много кръпки. Дори често четирите гуми на автомобила са стъпили на четири различни вида асфалт.

"Това, че има четири вида различен асфалт си е, даже не знам как да ти го определя. Много е лошо, защото има много нови шофьори, които не могат да карат, а искат и летят с много висока скорост, което не е ОК", обясни Иван Влъчков, автомобилен състезател.

"Това променя в много голяма степен състоянието на сцеплението, което прави автомобилната гума с асфалтовото покритие и в интерес на истината затова много често при лек дъжд, при съвсем леко намокряне на настилката има толкова голям брой ПТП", каза Диана Русинова, Европейски център за транспортни политики.

От АПИ обясняват, че това се е получил заради кръпките, които са направени докато дойде време за основен ремонт на този участък.

"Принципно качеството на асфалтовата настилка там, където има изпълнени кърпежи е достатъчно високо и на високо ниво и отговаря на всички изисквания, които трябва да има една асфалтова настилка. Различните асфалтови настилки, които виждате като форма на кърпежи отговарят на едни и същи технически изисквания", каза инж. Десислава Паунова, член на УС на АПИ.

Магистралата продължава да се кърпи и в момента, но в по-малко натоварените дни от седмицата. Това води пък до изчезване на маркировката.

"Маркировки в момента са възложени по цялата магистрала "Тракия", които ще се изпълняват след като се изпълни изкърпването на магистралата. В последните месец и половина - два активно се изкърпва магистралата", каза инж. Десислава Паунова, член на УС на АПИ.

Активната лента в участъка между Сливен и Стара Загора пък е с толкова неравности, че шофьорите са принудени да ползват предимно изпреварващата.

"Участъкът, който е между Стара Загора и Ямбол е в критично лошо състояние, дясната лента е почти неизползваема", каза Диана Русинова, Европейски център за транспортни политики.

"В момента това, което ще бъде направено и предстои да бъде направено е в активната лента да се изпълнят достатъчно големи по площ кръпки по нея, за да се съхрани състоянието и безопасността на движение докато се подготви и пусне обществена поръчка за основен ремонт", каза инж. Десислава Паунова, член на УС на АПИ.

За да се избегне преминаването през Бургас на пътуващите за Созопол и южните курорти се препоръчва обход през Камено. Пътят отново се оказва предизвикателство с дупки, пропадания и неравности. Предстои основен ремонт през следващата година, обещават от АПИ. Подобни са проблемите и в прохода Слънчев бряг - Обзор, ако пътувате от Бургас към Варна.

"Пътят се нуждае от основен ремонт. В момента се изготвят необходимите технически проекти, така че догодина за него да бъде стартирано строителство", поясни инж. Десислава Паунова, член на УС на АПИ.

Особено внимателни трябва да бъдат пътуващите между Търговище и Велико Търново. Освен, че кърпежите са изяли маркировката, която предстои да се полага, буйна растителност е скрила знаците, които забраняват изпреварването и определят максималната скорост за движение.

"Дейностите по отстраняване на излишната растителност са възложени и до края на август ще бъдат изпълнени. За маркировката също е възложена като изпълнение. И е възложено приоритетно да се изпълняват основните направления", добави инж. Десислава Паунова, член на УС на АПИ.

Най-тежко е състоянието на магистрала "Хемус" между Ябланица и София. Там в активния летен сезон ремонтите временно са прекратени, за да не се образуват тапи. През есента обаче започват основни ремонти на тунелите, които още не са обновени. Там също има участъци, които ще се кърпят, за да издържат докато дойде ред и на ремонта.

Ясно е, че първо ще има разходи за кръпки, а после и разходи за основен ремонт, което очевидно води до не особено ефективно изразходване на парите, които се събират от винетки и тол такси. И отново дълго време пътищата ще бъдат кръпка до кръпка, като стара черга. Т.е. ще трябва да почакаме за добре ремонтирани и безопасни пътища.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Парите на държавата: Изпълнима ли е приходната част от Бюджет 2023?
Парите на държавата: Изпълнима ли е приходната част от Бюджет 2023?
Волейболистките на България отстъпиха на Белгия в третата си контрола преди европейското първенство
Волейболистките на България отстъпиха на Белгия в третата си контрола преди европейското първенство