НОВИНИ

Близки на загинали в катастрофи се надяват да намалеят жертвите на пътя след промените в НК

Тихомир Игнатов
от Тихомир Игнатов
19:49, 29.07.2023
Чете се за: 05:40 мин.
У нас
Снимка: БТА/Архив
Слушай новината

Законодателни промени срещу рецидивистите, пияните и дрогираните на пътя са чакани от години както от пътни експерти, така и от десетки почерненени семейства, загубили най-близките си хора по пътищата на страната.

Как да бъдат спрени рецидивистите на пътя и хората, които сядат зад волана пияни и дрогирани е въпрос, който търси своя отговор от години. През това време десетки млади хора загубиха живота, а някои от катастрофите шокираха със своята бруталност. Дали промените в Наказателния кодекс ще бъдат правилната формула предстои да разберем. От неправителствения сектор определят по-строгите санкции като стъпка в правилната посока. По-важният въпрос за пострадалите е дали ще могат да намерят справедливост в съдебните зали. Не са един или два примерите досега, които завършват с условни присъди и обрати между различните съдебни инстанции.

Силвия Вълкова е една от десетките майки, изгубили децата си във войната по пътищата. През есента на 2020 г. 17-годишният ѝ син Виктор загива край село Кадиево заедно с негов приятел на 16 години. Колата, в която са се возили младежите, е управлявана от шофьор, който е седнал зад волана след употреба на марихуана, освен това карал с превишена скорост. След близо три години дела в края на юли Върховният съд е потвърдил присъда от 5 години затвор.

Силвия Вълкова: "Отървават се. Аз даже стоях на тръни дали няма да му я намалят на трета инстанция присъдата. В съда може да чуете всякакви неща, лъжи. Престъпниците, които убиват хора на пътя имат повече права от нас. Прокуратурата нищо не прави по въпроса. Нашето дело беше под надзора на главния прокурор. Те дори не ни обжалваха присъдата след втората инстанция."

За почерненото семейство подобна присъда за два човешки живота не може да бъде справедлива.

Силвия Вълкова: "Сега в нашия случай убиецът няма да ги лежи тези пет години под общ режим е. Ще излезе на втората половина или третата. Но ако ти знаеш, че ще те осъдят на 10-15 години едва ли ще си позволиш такова нещо."

Семейства на загинали в катастрофи от години търсят заканодателни промени за бързи, ефективни и справедливи присъди. Исканият им бяха представени и на среща с бившия главен прокурор. Според Силвия тежестта на присъдата трябва да се определя от броя на загиналите.

Силвия Вълкова: "Другото, което мисля, че не правилно прието е това, че не бяха разделени ПТП-тата, които са с умисъл и тези, които са без умисъл. В нашия случай превишената скорост и употребата на марихуана е умишлено престъпление, но има ПТП-та, при които няма такива неща. Въпреки всичко долната граница е пет години за всички ПТП-та. Това смятам, че не е правилно."

От неправителствения сектор определят промените в НК като стъпка в правилната посока. Оттам очакват отнемането на колите на шофьори употребили голямо количество алкохол и употребили наркотици да има положителен резултат върху поведението на водачите. От Асоциацията на пострадалите не смятат обаче , че механичното вдигане на наказанията лишаване от свобода ще спре рецидивистите на пътя.

"Не мисля, че спиращият фактор за тях би бил това, че наказанието е увеличено от 15 на 20 години лишаване от свобода по простата причина, че водачите, които си позволяват да го правят те просто не вярват, че това може да им се случи", каза Илия Тодоров - Българска асоциация на пострадалите при катастрофи.

Според експерти държавната политика трябва да е целенасочена, а не на парче. Решението - точна статистика относно причините за тежките ПТП-та както и за това как се прилагат санкциите.

"Самият факт, че според статистиката в България едва в 1,5 процента от случаите инфраструктурата е виновна за настъпване на катастрофи. Това говори само едно. Статистиката няма как да е вярна. В държави в ЕС, които имат много по-добра инфраструктура и поддържане на обезопасителните съоръжения дори там катастрофите предизвикани заради инфраструктурата са в много по-голям процент", каза още Илия Тодоров - Българска асоциация на пострадалите при катастрофи.

И експерти, и пострадали се надяват новите промени да намалят смъртността по пътищата на страната.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
България взе реванш от Норвегия и оглави групата си в предквалификациите за Евробаскет 2025
България взе реванш от Норвегия и оглави групата си в предквалификациите за Евробаскет 2025
Недоволство сред собственици на имоти в Несебър
Недоволство сред собственици на имоти в Несебър