Епидемията от коронавирус засегна много бизнеси и голяма част от хората останаха без работа. Отрази ли се кризата на производителите на елхи и има ли риск да останем без коледно дръвче за празника?
Във фабриката в Раковски в момента се работи на пълни обороти.
"Работим, както виждате, усилено, хората очакват да получат елхи”, заяви Яна Иванчева.
"При нас работата никога не е спирала, винаги се работи в процес, верига, изобщо не усещаме в момента в сравнение с други браншове - заведения, барове, дискотеки, при нас дори се назначават и нови хора”, обясни Иван Бодушки.
Работниците във фабриката са 60. Не се е стигнало и до съкращения.
"По-скоро последните два месеца сме назначили нови хора, защото такъв ни е продуктът сезонен и динамиката се увеличи”, коментира управителят Йонко Земярски.
Все пак коронакризата оказва влияние и на този бизнес.
"Подобни продукти на нашите конкурентните компании произвеждат в Азия, там поръчките стават март, април, а 2020-а беше годината, в която всички хора, които са планували, всички търговски вериги, които са си планирали по-рано нещата, не им се получиха. Случи се така, че някои продукти не бяха поръчани в Китай и съответно европейските компании си ги набавиха от България, и това създаде доста объркване за логистиката, но в някои моменти това е добре за нас, защото не сме очаквали да има толкова поръчки”, обясни управителят.
Епидемията променила и търсенето.
"По-луксозните класове елхи намалиха търсенето, средният клас елхи се увеличи. Истината е, че големите компании, потребители по-точно, като хотели, ресторанти, надолу са, защото във всички държави или останаха затворени тези бизнеси, или имат частични затваряния, частните поръчки се увеличиха”, допълни управителят.
В крайна сметка въпреки кризата – елхи ще има.
"Ще има коледни елхи, но не чакайте последния момент”, препоръчва Земярски.
Тази година най-актуални са 3D елхите със син нюанс, както и тези, които са комбинация между естествена и изкуствена.
Репортер: Таня Матева