Исторически ден за българската авиация. Страната ни получи първия изтребител F-16 в производствената база на „Локхийд Мартин“ в Грийнвил. Военният министър Атанас Запрянов прие машината в присъствието на членове на Сената и на Камарата на представителите на Конгреса на САЩ. Запрянов заяви, че така започва обновяването на бойната ни авиация, с което България ще си осигури пълна оперативна съвместимост със съюзниците от НАТО и ЕС. Очаква се в края на март първите два самолета – едноместен и двуместен F-16, да пристигнат у нас. Двете машини вече са преминали всички тестове.
Атанас Запрянов - министър на отбраната:
"Нов исторически ден за нашите въздушни сили. Денят, в който първият им самолет го виждаме вече е готов. Те започват превъоръжаване със западна авиационна техника. Ние ще придобием 16 самолета, което автоматически ни прави една от държавите на Балканите за известно време, една от държавите с най-новия и най-модерния самолет“.
До края на март ще бъдат готови три самолета. Единият от тях ще остане в САЩ, тъй като ще се използва за обучение на техническия състав.
Атанас Запрянов - министър на отбраната:
"Този самолет, който е с двойни седалки бойно учебен, използва се и за тренировки, е напълно готов за транспортиране в България."
Майк Шумейкър, вицепрезидент и директор на Интегрирана изтребителна група в Локхийд Мартин:
"Екипът на Локхийд Мартин работи по изтребителя в продължение на три години."
F-16 Block 70 е от съвършено ново, четвърто поколение самолети, с огромни възможности. Той е многоцелеви изтребител, за разлика от МиГ-29 и Су-25, които се използват от българските ВВС.
Майк Шумейкър, вицепрезидент и директор на Интегрирана изтребителна група в Локхийд Мартин:
"Имаме над 700 F-16 , които оперират в момента в Европа. Ако погледнете източния фланг на НАТО, където България е толкова стратегически разположена, мисля, че това ви поставя сега в много добра позиция да допринесете за отбранителните мисии по колективната отбрана на НАТО в региона.“
Обучението на летелния състав струва над 150 милиона долара и е включено в договора. Общо 32 пилоти трябва да преминат специална подготовка в САЩ. Новият изтребител е технологичен скок за българските ВВС.
майор Стоян Пеков - пилот:
"Огромно количество информация ще тече към борда на F-16 и от него. Информация, която да я имаш е едно, а съвсем друго е да я използваш правилно."капитан Александър Велинов - пилот:
"За мен раздялата с МиГ-29 ще е емоционална, понеже този самолет има сантиментална стойност. Той е самолетът, към който винаги съм се стремил. Той е моята мечта да стана пилот още от малък."
До края на годината България трябва да получи всички осем изтребителя по първия договор от 2019 година. Останалите осем трябва да са налични до 2027 година.