НОВИНИ

Какво научихме от старта на сезона във "Формула 1"? (част 1)

Борил Гочев
от Борил Гочев
11:47, 23.07.2020
Чете се за: 22:35 мин.
Други спортове
научихме старта сезона формула част
Слушай новината

След дълго очакване "Формула 1" най-накрая се завърна, за радост на всички почитатели на високите скорости, в началото на месец юли .

В рамките на три седмици се проведоха три състезания от общо десет предвидени за момента. До голяма степен те ни показаха какво може да очакваме през сезон 2020.

Събраната информация обобщихме в два материала, които анализират случилото се в начлото на кампанията.

Първият материал е посветен на челото на колоната. В него ще разгледаме поведението на водещите отбори: "Мерцедес", "Ред Бул" и "Ферари".

Няма да подминем и съревнованието Хамилтън-Ботас, тъй като за сега изглежда, че те двамта ще се борят за титлата отново.

Също така ще погледнем и към два тима, които впечатляват с изявите си до момента: "Макларън и Рейсинг Пойнт".

Пожелаваме ви приятно четене:

„Мерцедес“ отново са над всички

Сезон 2019 беше шестият подред, в който немският тим диктуваше случващото се във Формула 1. Въпреки че в средата на годината „Ферари“ и Ред Бул записаха няколко успеха, предимството на "сребърните стрели" бе доста по-голямо в сравнение с 2017-та и 2018-та година, когато Себастиан Фетел дълго време беше основен съперник за Люис Хамилтън. Поради това всички фенове таяха надежди , че сезон 2020 може да бъде края на доминацията на отбора, ръководен от Тото Волф.

На предсезонните тестове за първи път Мерцедес имаха проблеми с надеждността, което за момент бе лъч светлина в тунела за останалите. Уви, това се оказа единичен случай.

Пристигайки в Австрия, Ботас и Хамилтън бяха фаворити, но тяхното превъзходство беше неочаквано голямо. Близо половина секунда на обиколка на трасе, на което един тур продължава едва 70 секунди, е наистина огромно предимство. Логично, Ботас без затруднения спечели откриващия старт, а въпреки проблемите Хамилтън финишира на втора позиция. Единствено наказанието му лиши британеца от тази позиция, изпращайки го едва четвърти.

Седмица по-късно, отново в Австрия преднината сякаш не бе толкова голяма. Макс Верстапен създаде впечатлението, че Ред Бул може да бъдат конкурентноспособни в състезанието, но тези предположения бяха разбити на пух и прах. Холандецът нямаше никакъв шанс да се пребори с Хамилтън, а в края, стартиралият по-назад Ботас, също се справи с холандеца.

На "Хунгароринг" още в петък стана ясно, че "черните стрели" (заради кампанията Black Lives Matter) отново ще са без конкуренция. Те несъмнено бяха от друга категория като това ни даде възможност да наблюдаваме една наистина оспорвана битка в квалификацията между Ботас и Хамилтън, спечелена от британеца. В състезанието шесткратният шампион нямаше никакви проблеми като дори имаше възможността да направи безплатен бокс три обиколки преди края, в опит да вземе допълнителната точка за най-бърза обиколка. Единствено, неточност на Ботас при старта лиши немският тим от още една двойна победа.

Така след три старта "Мерцедес" води с 66 точки в класирането при конструкторите и изглежда няма кой да ги спре по пътя към седма поредна титла.

Ботас е в много добра форма, но Хамилтън като че ли остава висока топка за финландеца

Когато Нико Розберг изненадващо обяви оттеглянето си от спорта в края на 2016 г., второто място в "Мерцедес", се превърна в най-желаното в падока. В край на сметка бе избран Валтери Ботас, върху чиято кариера огромно влияние има Тото Волф.

Финландецът, можем да кажем направи един приличен сезон, в който записа три успеха и помогна на своя тим да си осигури четвъртата титла при конструкторите. Смея да твърдя, че и трите му успеха показаха защо той е добър избор за отбора.

Последва , обаче, разочароваща 2018-та без нито една победа за Валтери. 2019-та започна обещаващо с две победи в четири старта, но после формата на финландеца просто изчезна. В края на годината бившият пилот на „Уилямс“ отново напомни за своите умения, впечатлявайки с карането си в Остин и Абу Даби, където потегли последен, а на финала се размина на косъм с подиума.

Сега той отново показва, че е готов да се бори. Първият уикенд на "Ред Бул Ринг" Ботас доминираше изцяло и след като се измъкна от неделния хаос, закономерно, спечели надпреварата. Следващата седмица той отново изглеждаше като фаворит за победата, докато Хамилтън се бореше с проблеми. Съботният ден обаче посрещна всички с дъждовно време и това, може би, преобърна хода на уикенда за Валтери. Ботас остана едва 4-ти в квалификацията, което го постави в неизгодна позиция за състезанието. В неделя, той все пак демонстрира отлично каране, което му позволи да стигне до втората позиция и да запази лидерската позиция в генералното класиране.

В Унгария финландецът продължи с доброто си каране в тренировките и квалификацията. В съботния ден, обаче, той остана на косъм от полпозишъна, изпреварен само и единствено от Хамилтън. Въпреки това, Валтери оставаше в добри изходни позиции за състезанието, но груба грешка на старта го изпрати назад в класирането. Принуден да догонва, Ботас даде всичко от себе си, но в край на сметка стигна само до 3-то място. В последните обиколки той беше много близко до Верстапен, но не успя да осъществи така желаното изпреварване.

Безспорно Ботас демонстрира добро каране през 2020, но отново нещо не му достига, за да бъде на нивото на Хамилтън. Това, което дава надежда на Валтери е една любопитна статистика.

Единствените сезони, в които Хамилтън е бил побеждаван от неговите съотборници, те са били на 31 години. Историята помни два подобни случая: Бътън през 2011 г. и, разбира се, Розберг през 2016 г. По случайност, в края на този сезон Ботас ще бъде имено на 31, така че той може да има всички надежди, че има своите шансове да се пребори с Хамилтън.

Какво се случва с Ферари?

Сезон 2019 доказа, че когато Себастиан Фетел е по-опитният в даден отбор, германецът изпитва проблеми. Младият Шарл Льоклер записа чудесен сезон, в който акцента бяха двата му поредни успеха- на "Спа" и „Монца“. В края, той дори завърши пред съотборника си в крайното класиране.

По-рано тази година се разбра, че това ще е последният сезон за германеца в "скудерията" и от догодина ще бъде заместен от Карлос Сайнц младши.

Но да се върнем в настоящето. Последните години "Ферари" са най-големият конкурент на "Мерцедес" и всички очакваха това да остане така и тази. За огромна изненада "черните кончета" не само не са основен конкурент на "черните стрели", а всъщност са по-близо до тимовете от средата на колоната.

Първият уикенд в Австрия не започна добре за тях. Тренировките показаха, че тимът от Маранело е доста по-далеч от предишните си позиции. Това бе потвърдено и в квалификацията, когато Фетел не стигна до третата и част, а в нея Льоклер остана едва седми. Състезанието се превърна в изключително тежка битка за четирикратния световен шампион, който все пак се добра до една точка с 10-та позиция. От друга страна, младият му съотборник се възползва от целия хаос в надпреварата и стигна до впечатляващата 2-ра позиция (Льоклер бе 3-ти, но Хамилтън получи 5 секунди наказание). Това може би, отклони малко вниманието от трудностите в тренировките, но предстоеше срещата със суровата действителност.

Седмица по-късно Ферари отново бяха бавни и отново едната кола остана извън финалната фаза на квалификацията (този път бе Льоклер). В дъждовните условия Фетел остана далеч от челните позиции и се класира 10-ти.

Така в неделя червените потегляха съответно 10-ти и 14-ти. Още на 3-ти завой, обаче, мотивираният Льоклер допусна грешка и удари не кой да е, а неговият съотборник. С разрушено задно крило Фетел нямаше шанс да продължи, а няколко обиколки по-късно и младият монегаск приключи с участието, с което сложи край на кошмарния уикенд за отбора.

В Унгария спецификата на трасето позволи и на двата автомобила на „Ферари“ да стигнат до третата част на квалификацията, но в състезанието те отново не бяха конкурентноспособни. Стратегическа грешка изхвърли Льоклер от битката за точките, докато Фетел все пак завърши 6-ти, но в края на надпреварата бе затворен с цяла обиколка от лидера Люис Хамилтън. Това просто показа огромната разлика, която има в момента между доскорошните основни съперници.

Несъмнено началото на сезона не е обнадеждващо за „Ферари“. Италианският отбор е може би на 4-то място по скорост като е по-близо до „Макларън“ и „Рено“ отколкото до първите три тима. Предстои да видими дали „скудерията“ ще се подобри в следващите надпревари или това ще бъде втора поредна разочароваща кампания за тях.

Макс Верстапен и „Ред Бул“ имат сили да се борят с Мерцедес на моменти

Миналата година бе най-успешната до момента за Макс Верстапен във всяко едно отношение. Холандецът постигна най-много победи в една година (3), най-високо класиране в края на сезона (3-то) и също така стигна до първите си два полпозишъна в кариерата. Това накара много специалисти да прогнозират, че с конкурентноспособен автомобил младият Макс може да се превърне в основен конкурент на Хамилтън. Със сигурност подобна битка на поколенията би била страхотна, но тя може би ще трябва да почака още малко.

Причината е, че Мерцедес изглеждат прекалено силни към момента. И все пак се видя на моменти, че Макс може да се бори с тях.

Началото на сезона определено не бе добро за холандеца. Той отпадна в Австрия заради проблеми с електрониката, но във втората надпревара, на домашното за неговия отбор трасе, Верстапен демонстрира възможностите си. В дъждовната квалификация той отново показа уменията си да се справя в тежките условия, заемайки 2-ра позиция. Макс имаше надежди, че ще може да се бори за победата в неделя, но Хамилтън просто бе недостижим. В края младокът дори бе изпреварен и от Ботас, но в край на сметка се качи на подиума.

В Унгария уикенда не започна добре за Ред Бул и Хелмут Марко още в петък обяви, че подиумът е немислима цел за неговите пилоти.

Ситуацията не се подобри, когато в неделя на път за стартовата решетка Макс излетя от пистата и разруши предната част на автомобила си. Неговите механици обаче направиха и невъзможното, за да може холандецът да стартира в надпреварата.

Чудесната им работа като че ли подейства мотивиращо на Верстапен, който избра правилния момент за смяна на гумите интермедия в началото и благодарение на грешката на Ботас на старта, холандецът излезе на 2-ра позиция. Той нямаше как да догони Хамилтън и рано стана ясно, че битката му отново ще бъде с Ботас.

Този път Макс удържа финландеца, за да финишира втори, разбивайки очакванията на доктор Марко.

Състезанието на „Хунгароринг“ доказа, че на моменти колата на „Ред Бул“ може да се справи с тази на "сребърните стрели". Разбира се, правим уточнението, че трасето в Унгария не е от най-благоприятните за изпреварвания.

В края бих искал да обърна и малко внимание на Алекс Албън. Тайландецът демонстрира силно каране в края на 2019-та като сблъсък с Хамилтън в Бразилия го лиши от първият му подиум. Тази година ситуацията се повтори в Австрия, но после той записа 4-то и 5-то място. Талантът му е неоспорим и със сигурност той няма да чака много преди да запише първото си влизане в тройката.

Той обаче ще трябва да свикне с идеята, че тимът е организиран около Макс Верстапен и въпреки доброто му каране той трудно би могъл да измести холандеца като лидер на отбора. Неговата позиция дори бе коментирана от неговия добър приятел Джордж Ръсел, който заяви, че според него отношението към Албън не е правилно.

Възходът на „Макларън“ продължава

През миналия сезон, след 5-годишно чакане, тимът от Уокинг най-накрая се върна на подиума. Това се случи в Бразилия, когато Карлос Сайнц от последен на старта бе на 3-ти на финала (финишира 4-ти, но Хамилтън бе наказан след контакт с Албън). В класирането при конструкторите отборът завърши първи след голямата тройка и се надяваше да продължи по същия начин и през 2020.

Началото бе повече от прекрасно- 4-то и 8-мо място в квалификацията за Гран При на Австрия и отлично темпо. В неделната надпревара и Карлос Сайнц и Ландо Норис се справиха отлично в хаотичната обстановка. Особено впечатляващ бе Норис. С изумителна последна обиколка той не само грабна допълнителната точка за най-бърз тур, но и си извоюва място на подиума, след като Хамилтън бе наказан с 5 секунди заради инцидент с Албън (какво съвпадение само). Петото място на Сайнц означаваше, че британският тим е на второ място при конструкторите след първата надпревара.

Седмица по-късно силното представяне продължи. Отлично каране на Сайнц в дъждовната квалификация доведе до 3-то място на старта за испанеца. В самото състезание, за негово съжаление, забавяне при едно от спиранията в бокса му коства по-предно класиране и той остана девети, но постави нов рекорд на трасето, взимайки бонус точката. Ландо отново бе забележителен в финалната фаза на надпревара и много силното му каране му донесе 5-та позиция на финала. Така, тимът на Зак Браун щеше да пътува за Унгария като втори в класирането при конструкторите, а Ландо все още беше 3-ти при пилотите.

На „Хунгароринг“ тимът преживя сравнително тежък уикенд. Причината се криеше в това, че скоростта на унгарското трасе не е най-важният елемент. Въпреки това, 8-мо и 9-то място в квалификацията даваха предпоставка за ново двойно класиране в точките. В неделя обаче нещата не стояха така и единствено Сайнц се отчете с два спечелени пункта , заради 9-та си позиция. Ландо остана 13-ти.

Въпреки трудният уикенд в Унгария, Зак Браун и целият екип са свършили отлична работа през зимата и това си пролича в Австрия. На трасета като „Силвърстоун“, „Спа“ и „Монца“ те отново могат да очакват добри представяния и имайки предвид по-краткия сезон и слабата форма на "Ферари", "Макларън" могат да имат очаквания да подобрят класирането си от 2019 година. За момента като най-големият им конкурент се очертава „Рейсинг Пойнт“, но с пилоти като Сайнц и Норис, тимът от Уокинг има своите шансове да се пребори с тях.

Розовите “Мерцедеси“

Най-обсъжданата тема по време на предсезонните тестове бе свързана с новата кола на „Рейсинг Пойнт“. Тимът, който винаги е правел приятно впечатление, демонстрирайки добра скорост и записвайки няколко подиума, този път се замеси в скандал. Техните съперници заподозряха, че новото шаси на отбора има подозрително много прилики с шампионския автомобил на "Мерцедес" от миналия сезон - "Mercedes W10".

Техническият директор на тима Анди Грийн не отрече, че „Mercedes W10“ до голяма степен е вдъхновил новият автомобил на бившия „Форс Индия“. Директорът на Макларън Зак Браун дори излезе с изявление, че според него това в действителност е болида на Мерцедес от 2019-та. Въпреки всички критики, шасито на „Рейсинг Пойнт“ бе определено като легитимно от ФИА и започна нормално сезона.

Още от първия ден се видя, че този сезон Серхио Перес и Ланс Строл имат скоростта и темпото да спорят за големите точки в надпреварите. Мексиканецът дори постигна едно трето място във втората свободна сесия в Гран При на Австрия. В квалификацията пилотите останаха съответно 6-и и 9-и, но това по никакъв начин не намали очакванията за състезанието. В хаотичната надпревара Перес измъкна максимума, финиширайки 6-и, въпреки 5-секундното наказание, което получи за превишена скорост в питлейна. Ланс Строл, от друга страна отпадна заради загуба на мощност.

Вторият уикенд в Австрия до голяма степен разкри потенциала на колата, конструирана от Анди Грийн. Дъждовната квалификация принуди Перес и Строл да потеглят извън топ 10, но на сухата писта в неделя скоростта им бе впечатляваща. Стартиралият 17-ти Перес направи отлично състезание, възползвайки се по най-добрия начин от стратегията на отбора. В края на надпреварата той водеше битка за 4-то място, когато контакт с Алекс Албън увреди сериозно предното крило на мексиканеца. В край на сметка Перес остана 6-ти, а Строл 7-ми, но изводите бяха ясни: „Рейсинг Пойнт“ са третия по сила отбор в колоната. Тяхното темпо стана и причина от тима на Рено да пуснат официален протест относно легалността на „RP20“.

На "Хунгароринг" продължи много силното представяне на отбора като пилотите им окупираха втора редица на стартовата решетка. В състезанието малшанс остави Перес малко по-назад в класирането след първите спирания в бокса, докато Строл държеше отлична 4-та позиция. Накрая канадецът финишира на това място, а Перес остана седми . След тази надпревара Рено отново подадоха оплакване към ФИА, свързано с легитимността на колата на „Рейсинг Пойнт“.

Така, след три надпревари, тима се намира на прекрасно четвърто място само на точка от „Макларън“.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Нинова за промените в кабинета: Имитация, мимикрия, опит да се потуши напрежението на улицата
Нинова за промените в кабинета: Имитация, мимикрия, опит да се потуши напрежението на улицата
Окончателно: Задържаните за вандализма пред сградата на НС остават на свобода под гаранция
Окончателно: Задържаните за вандализма пред сградата на НС остават на свобода под гаранция