This is a modal window.
Повече от два пъти по-скъпо е строителството на последния лот от магистралата Русе - Велико Търново. След като вчера Агенция "Пътна инфраструктура" обяви обществена поръчка за проектирането и строителството на Лот 3, днес акцент на цената постави бившият регионален министър от "Продължаваме Промяната" Андрей Цеков.
Магистралата Русе - Велико Търново е разделена на три лота. При първата отсечка - до Две могили, която е в строителство, един километър магистрала струва 22 милиона лева без ДДС. С уточнението, че тази цена може да се увеличи заради голям пропуск в проекта. При лот 2 - от Две могили до Бяла, цената на километър без ДДС е 19 милиона лева според одобрената обществена поръчка. Лотът на раздора - номер 3, участъкът от Бяла до Велико Търново, където един километър магистрала струва 49 милиона лева без ДДС.
2 милиарда 967 милиона лева ще струва проектирането и строителството на 60 километра магистрала от Бяла до Велико Търново или по близо 50 милиона на километър. Данните бяха публикувани при обявяването на обществената поръчка от Пътната агенция. Според бившия министър на регионалното развитие от кабинета "Петков", дори и с добавени 30% заради инфлацията, цената е прекалено висока.
"Което означава, че една реалистична стойност на новата магистрала би следвало да бъде около 25 - 26 милиона, а не 50 милиона. Тоест тук имаме, бих казал, заложени 24 милиона, корупционна надбавка на километър", коментира Андрей Цеков, ПП-ДБ, бивш министър на регионалното развитие.
"Аз призовавам господата още в рамките на днешния ден да предоставят необходимите факти, такива, каквито те твърдят, че разполагат на прокуратурата", заяви премиерът Росен Желязков.
"Процедурата, която вчера АПИ пусна, е подготвяна от няколко екипа назад, това не е работа на този кабинет и това ръководство на МРРБ и реално е заварена от нас. За всички е ясно, че забавянето във времето - цените се повишават".
"Това ръководство на АПИ, което е назначено именно от колегите от ПП, и аз не разбирам в момента тези критики към кого се отправят", заяви министърът на регионалното развитие Иван Иванов.
Политическият спор продължи и по темата кой по какви критерии е избирал изпълнителите.
"По време на кабинета "Денков" всички, които бяха обявявани от АПИ, бяха обявявани по критерий "най-ниска цена'', обясни Андрей Цеков, ПП-ДБ, бивш министър на регионалното развитие.
От отговора на Пътната агенция става ясно, че използваният критерий сега е "цена - качество", защото практиката при досегашни проекти показва, че след строителство обектите излизат много по-скъпо. Регионалният министър даде пример, че един километър магистрала в Румъния струвала между 55 и 78 милиона. А при нас условията за строителство са тежки.
"Това е един от най-сложните участъци за строителството в тази част на България, на Дунавската равнина, защото това е един от най-тежките възможни райони за строителство", обясни министър Иванов.
Най-тежко за строителството се оказват льосовите почви - нещо, с което Дунавската равнина е известна.
"Заложено е строителство на редица подлези, надлези, подпорни стени, дълбоки изкопи и насипи, тъй като на всички е ясно, и учениците още във втори клас учат, че в Дунавската равнина са льосови почви и изключително сложен терен", обясни министър Иванов.
Под по-скъпия лот към Търново обаче льосовите почви намаляват.
"Льосовите почви са с много по-изразена пропадачност в района Русе - Бяла, докато на юг не е толкоз изразено и там льосът е по-малко, той почти липсва към Търново", обясни проф. Йордан Евлогиев от Геологически институт - БАН.
А русенци, които са запознати с ефектите на льоса, са скептични, че скоро ще пътуват по магистрала.
Кандидатстването по обществената поръчка е до 13 май.
По темата работиха: Виктор Борисов, Даниела Василева, Милена Кирова, Ирина Цонева