Абонирай ме за най-важните новини?
ДА НЕ

Нарушени ли са правилата за превоз на деца?

Мария Чернева
от Мария Чернева
20:33, 15.08.2022
Чете се за: 05:30 мин.
Сигурност и правосъдие
Слушай новината

След катастрофата на автобуса в река Лим, при която загинаха 12 деца, в българското законодателство беше въведена забрана за превози на деца в тъмната част от денонощието. Ако сръбският автобус беше спазил тази забрана, до инцидента на магистралата нямаше да се стигне - смятат транспортни експерти. Превозвачи обаче настояват, че тази разпоредба не важи за чужди превози.

Един от редките случаи, в които експертите не откриват никакви причини в пътя, които биха могли да доведат до инцидента с автобуса.

Съдов хирург от болница в Стара Загора е лекарят, оказал първа помощ на ранените на "Тракия"

"От това, което проверихме снощи - надлъжни, напречни профили, отводняване, разстояние на ограничителните системи за мантинелите, маркировки - всичко отговаря. С малкото изключение на пътната маркировка, която е извън нормите за нощна светлоотразителност, но все пак ПТП-то е станало в светлата част", заяви Диана Русинова от Европейския център по транспортни политики.

Серия от инциденти с автобуси през последните месеци у нас

За независимите експерти причината за катастрофата на автобуса пълен с деца е отклоняване на вниманието на водача. Това само по себе си е нарушение на Закона за движение по пътищата.

"Всичко, което не е свързано с управлението на превозното средство, не е работа на водача. Това е същото като да си отвори телефона и да си рови в телефона", допълни Диана Русинова.

Сгъваемият стол, станал причина за разсейването на шофьора, е снабден с колан. И въпреки че се използва най-често от екскурзоводи, няма проблем да сядат и други пътници. Но за експертите от Центъра по европейски транспортни политики има друго грубо нарушение, вменено от Закона за автомобилните превози. А именно да не се превозват деца след 21.00 часа.

С разрешената скорост автобусът не би могъл да излезе от страна преди забраната. Но в Конфедерацията на автомобилните превозвачи имат друго тълкуване на тази забрана.

"Можем да кажем, че тази забрана важи на територията на Република България по отношение на българските автобусни превозвачи, тя беше въведена след катастрофата при река Лим, при която загинаха отново много деца", добави Магдалена Милтенова, Конфедерация на автобусните превозвачи.

Но законът не прави никъде разлика между български или чужд превозвач и неговите разпоредби би трябвало да се спазват от всеки един на територията на страната. Друг е въпросът дали автобусът има нужната категоризация и дали шофьорът има необходимата квалификация.

"Тепърва ще се събират документи. И доколкото стана известно този автобус не е проверяван за тези обстоятелства още на територията на Република България", коментира Диана Русинова от Европейския център по транспортни политики.

Или автобусът досега се е движил извън работното време на контролния орган за специализирани превози - в случая Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" и не е попадал в полезрението им.

"За нас като автоексперти остава впечатлението, че водачите, които минават транзит през територията на България, шофират с едно усещане, че няма контрол и могат да правят каквото поискат", поясни Румен Дунев, автомобилен състезател и автоексперт.

"Смятам, че, прехвърляйки отговорността само върху контрола, не можем да избегнем подобни инциденти", коментира Магдалена Милтенова от Конфедерация на автобусните превозвачи.

Точно контролът би могъл да спре автобуса, ако не отговаря на техническите изисквания, от което зависи безопасността на всички по пътя.

Но дори и в работно време, контролните органи ще са крайно затруднени да отсъдят, тъй като България все още не е транспонирала европейския пакет мобилност заради което е заплашена от сериозни наказания. Освен това се оказва, че санкциите за превоз на деца по тъмно тихомълком са били намалени.

"2020 година глобата е намалена на първо провинение 100 лева, второ провинение 500 лева", каза още Диана Русинова.

Зад подобна промяна не стои никакъв анализ на произшествията и нарушенията, който да доказва нуждата от по-малки глоби. А тази катастрофа, както и трагедията на "Струма", доказват точно обратното.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube: https://go.bnt.bg/youtube

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Тонислав Събев не успя да се класира за финала на 50 бруст на Европейското по плуване в Рим
Тонислав Събев не успя да се класира за финала на 50 бруст на Европейското по плуване в Рим
Хуманитарна криза в Афганистан след една година управление на талибаните
Хуманитарна криза в Афганистан след една година управление на талибаните