Как обикновените руснаци избягват западните санкции и внасят автомобили от Европейския съюз и Съединените щати? Разказваме за схемата, която действа в Армения и която направи богати много търговци на автомобили.
Километри е дълга опашката от автовози пред митницата в арменския град Гюмри. Войната в Украйна и безпрецедентните западни санкции създадоха немислима в миналото бизнес възможност за търговците на употребявани автомобили. Един от тях е 31-годишният Ярослав Колченко. Само най-богатите руснаци в момента си купуват западен автомобил, обяснява той спокойно, докато си пие кафето на слънце и чака.
"Купуваме колите в Грузия, а там са внесени по море от Америка до грузинското пристанище Поти", казва Колченко.
Роденият в Санкт Петербург търговец обяснява как една кола, купена за 13 000 долара, се продава за най-малко 23 000 долара плюс още 5000 за разходите за митница.
"От Грузия докаравме колите в Армения, за да минем митнически контрол. Получаваме тук пълен пакет документи и след това прекарваме автовоза към Русия пак през Грузия. Минаваме транзит, стигаме руско-грузинската граница при Верхний Ларс и след това доставяме автомобилите до Владикавказ."
Армения има споразумение за свободна търговия с Русия и минаването през митнически контрол там е много по-евтино.
"Нито един европейски, американски или японски производител на автомобили не доставя в Русия. Има глад за коли и това е единственият начин западни машини да влязат в Русия", обяснява Ярослав Колченко.
Търговията между Армения и Русия скочи рекордно от началото на войната - износа от бившата съветска република към съседната федерация се е увеличил почти два пъти и половина и достигна рекордните 2 милиарда и 400 милиона долара миналата година.
Износът на автомобили от Армения се е увеличил през 2022 г. със 170%. Над 450 000 автомобила - повечето от Съединените щати, са изнесени в Русия през първата четвърт на тази година.