Телескопът "Джеймс Уеб" откри планета като Юпитер, която обикаля около звездата си за повече от век

телескопът джеймс уеб засне деветнадесет галактики
13:57, 25.07.2024

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" е открил планета, определена като супер Юпитер, която обикаля около съседна звезда със супер орбита, предаде АП. Планетата има приблизително същия диаметър като Юпитер, но е с шест пъти по-голяма маса. Атмосферата ѝ също е богата на водород като юпитеровата.

Между двата обекта обаче съществува една голяма разлика - на откритата от "Джеймс Уеб" планета са ѝ необходими 100, а може би дори 250 години, за да обиколи звездата си.

Учените отдавна подозират, че голяма планета обикаля тази звезда на 12 светлинни години, но не толкова масивна или отдалечена от нея.

Новите наблюдения показват, че планетата обикаля около звездата Epsilon Indi A, част от тризвездна система.

Астрономите са наблюдавали пряко невероятно стария и студен газов гигант - рядко и трудно постижение, като са маскирали звездата, използвайки специално засенчващо устройство на телескопа "Джеймс Уеб". Блокирайки светлината на звездата, планетата се е откроила като точица инфрачервена светлина.

Планетата и звездата са на възраст 3,5 милиарда години - с 1 милиард години по-млади от нашата Слънчева система, но въпреки това са считани за стари и по-ярки от очакваното, отбелязва Матюс.

Звездата е толкова ярка и близка до нашата Слънчева система, че се вижда с невъоръжено око в Южното полукълбо. Шансове за живот на тази планета обаче няма.

Светове, подобни на Юпитер, могат да помогнат на учените да разберат как тези планети еволюират в гигавремеви отрязък от време.

Нова бизнес зона за релаксация е достъпна за пътуващите на летище София