НОВИНИ

Всеки потребител, който не е получил касова бележка, може да откаже да плати

Собственици на заведения алармират, че клиенти крият бележките, за да не плащат

Виолета Русенова
от Виолета Русенова
20:39, 13.01.2024
Чете се за: 05:02 мин.
У нас
Снимка:
Слушай новината

60 са сигналите само от началото на годината за неиздаване на касова бележка в цялата страна. От 1 януари всеки, който не е получил касов бон, може да откаже да плати на момента и да се върне, когато търговецът му издаде документа. От своя страна пък собственици на заведения алармират, че клиенти крият бележките, за да не плащат.

Виктор Панчев винаги иска касовите бележки и досега не му се е налагало да подава сигнали до Приходната агенция.

"Дават обикновено, защото ги принуждавам. Знам как да си поискам касова бележка и са длъжни да ми дадат. Иначе има вариант, в който се обаждаш до НАП и те ще пострадат после от цялата работа", казва Виктор Панчев, клиент.

С промяната в закона обаче, с която потребител може да откаже да плати на момента и да задържи плащането, докато търговецът не му издаде касова бележка, от НАП обясниха, че не са страна и не може да се намесват. От Българската асоциация на заведенията обаче не виждат как наистина може да бъде изпълнено новото изискване.

"Фантазии. Няма закон, който казва: Ще се върна да платя. Няма такъв закон, НАП хубаво си го измисля това, но няма такова нещо. Това, което всеки клиент може да направи, е да си плати услугата и да сезира НАП, онлайн или по телефона, че в дадения търговски обект са му взети пари, без да му се издаде касов бон. Дотук. Това може да се случи, това е легитимното. На практика такова нещо като задържане на плащането няма т.е. какво значи това - когато един човек консумира нещо в заведение или ползва дадена услуга, фризьор или си купи нещо от магазина, дрехи или стока, той е длъжен да заплати. И тук вече НАП има всички правомощия да влезе в този обект, да наблюдава, да провери този обект наистина ли е така, защото може и клиентът да лъже", каза Ричард Алибегов, председател на Българската асоциация на заведенията.

Собственици на заведения твърдят и че клиенти използват какви ли не прийоми, за да не платят.

"Било то студено им е яденето, било то откриват косъм внезапно на дъното на чинията си, като са изяли всичко, било то криене на касов бон, много отдавна го имаме това като казус. И тези хора започват да вдигат скандали по средата на заведението и ние викаме полицията. Полицията идва между час и два, защото това не е нещо спешно, защото ние нямаме право да задържаме клиенти. Много грозна работа", посочи Ричард Алибегов, председател на Българската асоциация на заведенията.

26 години зад щанда на сладкарница в центъра на София Даниела приема идеята клиент да не плати, ако няма касова бележка.

"Не ми се е случвало засега нито тук като продавач, нито като клиент. Не ми се е случвало още.

- БНТ: Вие винаги ли издавате касови бележки?

Винаги издавам касови бележки, даже съм подготвена със следващата лента", уверява Даниела Филчева, продавач и сладкар.

Има и такива клиенти, които биха се възползвали от възможността да задържат плащането до касова бележка.

"Бих се върнал да си платя, все пак ще си ползвам нещата, които съм си купил и е редно да ги платя", смята Емил, клиент.

От НАП отчитат, че от 10 000 сигнала за миналата година за нарушения на данъчното и осигурителното законодателство над 40% са за неиздаване на касов бон. От бизнеса призовават клиентите да ги искат и напомнят, че има приложение за проверка на бележките и истински ли са те.

"Това, че имаме QR-код на фискалния бон, почти никой не го знае, за какво е този код, те си мислят хората, че това е някаква игра", коментира Ричард Алибегов, председател на Българската асоциация на заведенията .

От НАП напомнят и че от началото на годината са били сканирани 20 000 бележки.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Министърът на туризма за ротацията: Слухове не коментирам
Министърът на туризма за ротацията: Слухове не коментирам
Божидар Саръбоюков започна сезона с убедителна победа в скока на дължина, Пламена Миткова с личен рекорд в спринта
Божидар Саръбоюков започна сезона с убедителна победа в скока на дължина, Пламена Миткова с личен рекорд в спринта