НОВИНИ
проверка факти дядо мраз дядо коледа носи подаръците септември 1944
Манипулативно

Традицията с Дядо Мраз е стара, българска и не е наложена от комунистическия режим.

Проверката на факти на БНТ установи

Дядо Мраз съществува в българската традиция от края на 19-и век. Образът му обаче е различен от този на съветския му съименник, наложен у нас след 1944. По същото време, в началото на 20-и век, у нас подаръци раздава и Дядо Коледа.

Да се възроди образът на Дядо Мраз за сметка на този на Дядо Коледа - за това призовават потребители на социалните мрежи в свои публикации. Те твърдят, че Дядо Мраз не е привнесен от СССР, а е съществувал като традиция още в началото на 20 век в България.

Нашата проверка на факти показа, че твърдението е манипулативно. Дядо Мраз действително съществува в България и преди 1944, но образът му е различен от този на съветския му съименник, който раздава подаръци на Нова година.

Вижте подробностите:

Потребители на Фейсбук разпространяват идентичен текст, в който пише - "Кой идиот въведе лъжата, че дядо Мраз е комунистическа измислица и наложи "нелепицата дядо Коледа"? Към него е прикрепена и снимка от 1930-та година, на която се вижда плевенски магазин за дрехи, наречен "Дядо Мраз". Като "доказателство" посочват и че Елин Пелин пише своето стихотоворение "Дядо Мраз" още през 1910-а година, а в българската традиция Коледа или Колад никога не е бил дядо, раздаващ подаръци.

Само една от многобройните идентични публикации е споделяна над 4 хиляди пъти и харесвана над 800.

Съществувал ли е Дядо Мраз в България, преди да бъде наложен от Съветския съюз?

Да! За това свидетелстват снимки и реклами от началото на миналия век. Елин Пелин пише стихотворение и разказ с героя Дядо Мраз. На него са посветени още стихотворение на Гео Милев, както и разказ от Йордан Стубел.

Проф. Милена Беновска е етнолог, изследовател на българския фолклор. Работила е в БАН и в Югозападния университет "Неофит Рилски". Тя е категорична, че образът на Дядо Мраз от началото на 20 век не е свързан с подаръците за добрите деца и е различен от този на съветския му съименник.

"Това е съвсем определено - Дядо Мраз като персонификация на студа и зимния сезон. Това особено личи от разказа на Елин Пелин, където се говори за четирите сезона. Тоест, Дядо Мраз там е сложен в такъв контекст, че не може да има две четения. Той очевидно е олицетворение на зимния сезон и студа", посочва проф. Милена Беновска.

На същото мнение е и Милен Вълчев, главен уредник в секция "Нова история на България" в Регионалния исторически музей на Хасково.

"Този Дядо Мраз си има чувал, но в него няма подаръци, а в него има скреж. Този скреж той разхвърля на полето, за да се образува снежна покривка, за да може да изникнат плодовете - тоест Дядо Мраз е свързан с плодородието", посочва Милен Вълчев.

Именно защото Дядо Мраз е свързан със студа, той е популярен в търговските среди и се използва като марка на зимни дрехи. В Регионалния исторически музей на Хасково пазят брой на изданието "Индустрия и търговия" от август 1932. На една от рекламните страници на списанието - в розово, е публикувано каре на магазин в София, на ул. Леге - "Дядо Мраз".

Снимка: РИМ - Хасково

Нашият екип се свърза и с жената, собственик на снимката с магазин "Дядо Мраз", която се разпространява в публикацията в социалните мрежи.

Невена Цанева твърди, че я е купила от търговец на антикварни стоки. Изображението е описано от ДА "Архиви", откъдето потвърждават, че магазинът действително е съществувал в гр. Плевен, а изображението е от 1930.

В Държавна агенция "Архиви" се пази и още една реклама на магазин "Дядо Мраз".

Откъде идва съветският Дядо Мраз?

Руската фолклорна традиция за Дядо Мраз е от средата на 19 век. Тогава Мороз Иванович живее в гората. Постепенно той започва да раздава подаръци на децата и е свързан с Рождественските празници.

През 1929-та е забранен в СССР, за да се възроди отново през 1935-та, но като част от Новогодишните празници и зедно със Снежанка, посочва проф. Беновска. Десетина години по-късно идва и в България.

"По-късният образ от съветско време е силно политизиран, за разлика от този през 19-и век и докъм 20-те години на 20-и век. Този празник, свързан с Дядо Мраз, идва да избута Коледа като свързана с християнските традиции и го постига в значителна степен. Той е част от целия проект за изличаване на традциите и тяхната връзка с религията, проект за налагане на новия социалистически човек, за който религията е опиум", казва проф. Милена Беновска.

Дядо Мраз и Дядо Коледа в България

Проверката ни продължава в Държавния архив, където ни показват вестници, стихотворения, оперети, детски пиеси и разкази от известни тогава писатели. Сред тях е и ръкописът на стихотворението "Олелия с Дядо Мраз" на детския автор чичо Стоян (Стоян Попов).

В него външният вид на Дядо Мраз прилича на друг герой - Снежния човек:

"С нос червен от едър морков и калпак от ръждав тас

за камшик в ръка му дават дълъг и замръзнал праз".

В Държавния архив пазят и разказ от колекцията на Стоян Чилингиров, озаглавен "Дядо Коледа".

От документите се вижда, че между 1900 и 1944 г. съществува не само дядо Мраз, но и дядо Коледа.

"Някъде на синора между 19-и и 20-и век се появява този персонаж - ту като Дядо Мраз, ту като Дядо Коледа без ясно разграничение между двата и това остава до 44-та година, когато разбира се по съветски образец, където има само Дядо Мраз, а Дядо Коледа - така да се каже - беше изхвърлен", казва доц. Михаил Груев, председател на ДА "Архиви".

За това свидетелстват и стиховете на Гео Милев - единият е посветен на Дядо Коледа, а другият - на Дядо Мраз. В стихотворението за Дядо Коледа той носи подаръците "в златна хубава шейна, чак от Стара планина".

"България има своя Дядо Мраз и своя Дядо Коледа преди 9 септември. Двамата старци са си съжителствали мирно и тихо. С идването на комунистическата власт след 9-и септември двамата старци са замразени и на тяхно място идва съветският Дядо Мраз заедно със Снежанка", казва Милен Вълчев от Историческия музей в Хасково.

Как Дядо Коледа става част от българската традиция?

Персонажът на Дядо Коледа също е привнесен у нас. Първообразът му е се свързва със свети Николай, известен като Санта Клаас в Нидерландия. От Западна Европа Дядо Коледа достига и до следосвобожденска България. Освен, че следи за послушните и непослушните деца и раздава подаръците, Дядо Коледа има още една съществена разлика с Дядо Мраз.

"Наложен е върху името на българския рождественски празник - Коледа. Стъпва върху местните представи за Коледа като народно име на Рождество Христово", посочва проф. Милена Беновска.

Проф. Беновска обръща внимание, че чрез съзнателно подбрани единични факти в социалните мрежи, не могат да се правят генерални обобщения.

"Имаме две стихотворения, две разказчета и една снимка на магазин. И оттам изобретихме родна българска традиция на Дядо Мраз. Очевидно, че това е лъжливо обобщение", посочва тя.

Заключение: Твърдението, че Дядо Мраз е част от старата българска традиция, а не "комунистическа измислица", е манипулативно. Дядо Мраз наистина съществува в България в началото на 20-и век, но образът му не е този, който познаваме от социализма - не раздава подаръци, а е олицетворение на студа и мразовитото време. Дядо Мраз от началото на миналия век съществува паралелно с Дядо Коледа, който пристига у нас по европейски модел в края на 19-и, началото на 20-и век.

Проектът е финансиран от Европейския съюз по договор номер: 101083730 - BROD. Документите в него отразяват възгледите единствено на независимия консорциум и Комисията не носи отговорност за използването на поместената информация

This project has received funding from the European Union under Contract number: 101083730 — BROD. This document reflects the views only of the independent Consortium, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained herein. 
Поискай проверка