НОВИНИ
проверка факти финансова пирамида еврозоната загубим спестяванията
Фалшива новина

Еврозоната е финансова пирамида и ще плащаме дълговете на останалите държави, твърдят онлайн публикации

Проверката на факти на БНТ установи

Еврозоната не обещава високи печалби, а парите в нея се разпределят съгласно икономическото развитие на всяка страна.

Едно твърдение набира популярност в социалните медии през последната една година - че еврозоната е финансова пирамида и веднага щом България влезе в нея, ще започне да плаща дълговете на останалите страни, а българите ще загубят спестяванията си.

Подобна теория се развива и се разпространява във фейсбук и ютюб видеа на икономисти и политици. Във фейсбук има и група "40 причини да не приемем еврото" с над 5000 последователи и 2700 харесвания.

Според твърденията в посочените видеа еврозоната поддържа изкуствено инфлацията, за да може чрез увеличение на цените, европейските държави да плащат дълга на Италия.

Твърди се още, че в еврозоната няма финансова дисциплина, а тя служи единствено да се оберат резервите на страните членки и да се разпределят на задлъжнелите държави, което се определя като "Кейнсиански ликвиден капан".

Ето какво показа нашата проверка на фактите:

Какво е финансова пирамида?

Финансовите пирамиди са забранени в повечето страни по света и представляват форма на измама, при която се събират пари от много хора с обещания за големи печалби. Парите се разпределят между старите членове на пирамидата, а новите губят своите пари. Обикновено самата пирамида не произвежда нищо или не предлага никакви услуги.

Още от определението виждаме, че еврозоната не може да е пирамида.

Първо, тя не обещава високи печалби, второ парите в нея се разпределят на базата на икономическото развитие на всяка страна членка, а не на базата нови/стари участници. България до този момент е бенефициент, тоест получава повече пари, отколкото внася в бюджета на Европейския съюз.

Такава ще бъде ситуацията и след приемането ни в еврозоната. Целта е да се изравни стандартът на живот в Европейската общност, така че част от страните да не изостават икономически и по този начин да влошават финансовите показатели на цялата еврозона.

През 2018 г. например България е допринесла за бюджета на Европейския съюз с 487 млн. евро, което се равнява на под 1% от брутния вътрешен продукт на България. В замяна е получила финансиране в размер на 2,17 млрд. евро или близо 4 на сто от БВП за тази година. Очаква се страната ни в новия бюджет до 2027 година да получи още 6 млрд. евро само по плана за възстановяване и устойчивост. Първата вноска вече е факт и тя възлиза на 2,7 млрд. лева.

Тук идва и вторият мит – "в еврозоната няма финансова дисциплина". Нищо подобно, парите в еврозоната се дават срещу постигнати резултати. В случая с Плана за възстановяване и устойчивост за такива се смятат поети ангажименти, чието изпълнение е започнало – като съдебната реформа, затварянето на въглищните централи, изсветляване на дейността на държавните дружества. Това е и причината България да връща част от евросредствата по оперативни програми в миналото, за които е открито нарушение при разходването.

Митът – нарочно по-висока инфлация

Европейската статистика е категорична – инфлацията в еврозоната е по-ниска от тази в останалите страни-членки на Европейския съюз. Последните данни са от декември. Именно заради по-високата с 1,5 процентни пункта инфлация в трите страни с най-добър показател България, не покрива до този момент изискванията за приемане в общностния паричен и валутен съюз.

Според официалната статистика средната инфлация в еврозоната е 2,9%, в България за декември тя е 5 на сто. Трите страни с най-ниска инфлация са Италия, Белгия и Латвия – средно 0,63%. Страната ни трябва да постигне най-много 2,13%, за да изпълни Маастрихтстките критерии, за да влезем в еврозоната.

Шансът в момента е на наша страна единствено заради факта, че в България ръстът на цените намалява, а в еврозоната се увеличава. Това, което прави обаче впечатление, е, че ако се разгледат цените в еврозоната и тези у нас, разликата е доста стряскаща. Докато в паричния съюз на еврообщността намаляват цените на електроенергията и другите комунални нужди, в България те продължават да растат и към декември.

Темпът на растеж в цените за някои категории надхвърля или е близо до два пъти като здравеопазването, образованието и ресторантите. И докато до 2010 г. кривите на цените се различават от тези в еврозоната много рязко, то след това, страната ни напълно следва тенденциите с разликата, че инфлацията е далеч по-висока.

Ще изчезнат ли спестяванията на българите?

От 1999 г. досега еврото е въведено в 20 страни от общо 27 в Европейския съюз. Досега в нито една държава не са изчезнали спестяванията на гражданите ѝ. И ако това не е достатъчен аргумент, вторият е, че България от 2020 г. е член на Европейския банков съюз, тоест ЕЦБ наблюдава най-големите банки у нас. Това не се е отразило на спестяванията на българите. Напротив, те се увеличават според статистиката на банката.

За последната година депозитите на бизнеса и на домакинствата са се увеличили с близо 9 на сто към края на ноември 2023 година и възлизат на 122,8 млрд. лева.

България е поела ангажимент да влезе в еврозоната с влизането си в Европейския съюз. Заради това страната ни е т.нар. държава с дерогация. За нея се изготвя всяка година конвергетен доклад. Този доклад показва до каква степен страната ни е готова да приеме еврото и доколко икономиката е достатъчно стабилна, за да понесе такава промяна. Миналият доклад излезе през 2022 година. Вместо да показва, че в страната ни животът е по-добър от този в еврозоната, той показва точно обратното.

"В перспектива съществуват опасения за дългосрочната устойчивост на конвергенцията по отношение на инфлацията в България. Процесът на догонване вероятно ще доведе до положителен диференциал на инфлацията спрямо тази в еврозоната, тъй като БВП на човек от населението и ценовите равнища в България още са значително под тези в еврозоната. За да се избегне натрупването на прекомерен ценови натиск и на макроикономически дисбаланси, процесът на догонване трябва да бъде подкрепен с подходяща политика”, пише в доклада.

Това още веднъж доказва, че страните, намиращи се в еврозоната, са икономически по-добре отколкото България, която остава сред най-бедните държави, а Северозападна България - сред най-бедните райони. Това доказва и че страната ни няма да бъде приета на всяка цена в паричния и валутен съюз, а само когато това няма да навреди не само на България, но и на останалите страни членки.

Специално внимание трябва да бъде обърнато и на твърдението, че еврозоната е "Кейнсиански ликвиден капан”. Теоретично това е такава ситуация в икономиката, при която краткосрочните лихвени проценти са нулеви и инвеститорите нямат интерес от капиталови и дългосрочни инвестиции, а централните банки не могат да влияят със свои мерки, като например печатането на пари, за подобряване на ситуацията и икономиките изпадат в дълбока рецесия. Ако изолираме Европейския съюз, той може да отговори в цялост на това определение. Отговорът обаче не е толкова прост. Тук икономистите се делят на две групи.

Едните смятат, че все пак централните банки имат своите инструменти, а другите, че САЩ, Европейският съюз и Китай отдавна са в този капан. Така на практика твърдението се обезсмисля, ако е вярно, че целият свят е в Кейнскиански капан, то и България попада в него, без да е член на еврозоната. Ако пък е вярно, че централните банки могат да влияят, значи страната ни не е в капан. От година лихвите в Европейския съюз се покачват постепенно и се очаква тази тенденция да продължи, така че първото условие за интерес към дългосрочни инвестиции не е налице.

Заключение:

Твърдението, че еврозоната е финансова пирамида, която ще вземе парите на българите, е невярно. България продължава да получава повече пари от ЕС, отколкото внася.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

Проектът е финансиран от Европейския съюз по договор номер: 101083730 - BROD. Документите в него отразяват възгледите единствено на независимия консорциум и Комисията не носи отговорност за използването на поместената информация

This project has received funding from the European Union under Contract number: 101083730 — BROD. This document reflects the views only of the independent Consortium, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained herein. 
Поискай проверка