"Възраждане" е спряло военна колона, натоварена с техника за друга държава
Съвпадение на три инцидента - самоубийство и две катастрофи, са забавили трафика в района на Аспаруховия мост, включително и на колона с военна техника, пътуваща към националното учение „Шабла -2024“.
5 дни преди изборите 2 в 1 - на 4 юни, лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов публикува статус в социалната мрежа Фейсбук, в който се твърди, че представители на политическата формация са спрели военна колона в началото на Аспарухов мост, посока Варна. Към текста са прикачени няколко снимки на военни камиони и техника. В поста пише още, че "войната е буквално на прага ни" и завършва с политическа агитация да се гласува за партия "Възраждане".
Към 13 юни публикацията има 712 коментара, 285 споделяния и 3,9 хиляди реакции.
Идентичен текст и снимки са разпространени и в други фейсбук профили, свързани с "Възраждане".
Публикацията на Костадинов е качена около час след публикация в профила на "Възраждане Варна", в която се казва, че от регионалната структура на партията са спрели военна колона.
"Военните бяха решили, че гражданите трябва да изчакат, колкото е необходимо, но не им се получи", пише в публикацията.
Във видео, публикувано в същия профил, общинският съветник от "Възраждане" Георги Георгиев заявява, че на Аспаруховия мост има самоубийство и две катастрофи, а военна колона се опитва да мине преди другите коли. Той изтъква, че движението е отпушено след намесата на партията и отправя предупреждение, че има опасност България и Варна да бъдат въвлечени във война.
"Цялата тази военна колона опита да блокира Аспарухов мост, целия квартал "Аспарухово", с желанието на военна полиция военна колона да премине преди гражданите на "Аспарухово". След намесата на "Възраждане" движението беше отпушено и военната колона чака в началото на моста.
...Нямате право изобщо да се движите в България, особено в посока летище Варна, където цялата тази военна колона да бъде пренасочена към един чужд фронт, един чужд военен конфликт и към въвличането на Варна и България към война", казва Георгиев.
Какво точна се е случило на Аспаруховия мост на 4 юни?
След запитване на БНТ от "Охранителна полиция" град Варна отговарят, че на 4 юни около 6.42 ч. е получен сигнал за изоставен велосипед на моста в посока Бургас. След направен оглед под моста е намерен труп на лице, което е скочило. Час по-късно на моста стават две катастрофи.
"От двете настъпили пътно-транспортни произшествия се образува затапване на Аспаруховия мост, както в посока вход, така и в посока изход поради запазване на местопроизшествието на скочилото лице от моста. Това е причината да се затрудни движението по моста", посочва комисар Димитър Луков – началник на отдел "Охранителна полиция" при ОД на МВР-Варна.
В същото време от магистрала "Черно море" към входа на града се движи военна колона от около 15 товарни автомобила, ескортирани от служители на "Военна полиция". Поради това, че мостът е непроходим, колоната спира още преди да навлезе по моста. Около 9.00 часа пострадалите коли са разчистени от пътя и колоната продължава.
От "Охранителна полиция" потвърждават, че на моста е имало общински съветник от Варна, който е влязъл в разговор със служители на Военна полиция като е обяснявал, че не е редно да преминават по моста и питал къде отиват с тази техника.
"Колоната се охранява от служители на Военна полиция със съответните правомощия, те използват и специален режим на движение, техниката е специална, военна, и няма как гражданин, сам, да спре цяла колона, при положение, че е охранявана от служители на Военна полиция", обяснява комисар Димитър Луков – началник на отдел "Охранителна полиция" при ОД на МВР-Варна.
"Господинът твърдеше, че трябва да бъде пуснато движението по моста.
- Тоест това, което разбирам - той не е искал да спре военната техника, а е искал да бъде пуснато движението? Правилно ли разбираме?
- Да! Това бяха неговите твърдения към момента, в който вече се приближих до тях и имах възможност да чуя разговора им", казва старши комисар Драгостин Тодоров - сектор "Охранителна полиция" на ОД на МВР – Варна.
Попитахме Министерството на отбраната за къде е пътувала колоната и действително ли е спряна на входа на Аспаруховия мост.
Оттам заявиха, че военната колона е транспортирала техника на зенитно-ракетно формирование за участие в националното учение „Шабла -2024“. Учението е планово и се провежда ежегодно. Военната колона е била ескортирана от екипи на Служба „Военна полиция“. При последвалата проверка по случая на 4 юни не е установено превишаване на правомощията на военните полицаи.
"Националното учение „Шабла -2024“, закъдето е пътувала военната колона, е планово и се провежда ежегодно на зенитния полигон на ВВС. В него участват формирования на видовете въоръжени сили и командванията от Българската армия от много години", посочват от МО.
Оттам коментират, че е недопустимо въвличането на Българската армия в предизборна кампания и напомнят, че армията е деполитизирана. Според министерството опитите за уронване на авторитета на Българската армия и Въоръжените сили и възпрепятстване на нейната подготовка могат да имат единствено негативни последици за националната сигурност и международния авторитет на България.
"Използването на задължителната подготовка за повишаване на способностите на българските военнослужещи с цел всяване на страх и разпространение на дезинформация нанася тежки и трайни вреди на цялото българско общество в днешната сложна геополитическа обстановка", посочват от МО.
Заключение: Твърдението, че "Възраждане" са спрели военна колона, натоварена с техника за чужда държава в началото на Аспаруховия мост, е невярно. Данните на МВР и Министерството на отбраната показват, че става въпрос за комбинация от самоубийство и два пътни инцидента, които са забавили трафика в района на Аспаруховия мост, включително и на колона, пътуваща с военна техника. Самата колона е пътувала към мястото на националното учение "Шабла 2024", а не към "чужд фронт".
This project has received funding from the European Union under Contract number: 101083730 — BROD. This document reflects the views only of the independent Consortium, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained herein.