НОВИНИ
измислено българия булевардни абсурди витошка изненадват неприятно шофьорите
На фокус

От кога съществува проектът за промяна на движението в центъра на София?

Проверката на факти на БНТ установи

Извършването на ремонта на централните градски улици на София не е нова идея, нито е на сегашното ръководство на общината. Факти, които вече бившите управници спестяват. В същото време идеята е променяна, без това да е обявявано официално от Столичната община, не е бил направен предварителен анализ, както и липсва достатъчно комуникация със засегнатите страни.

Заради изненадващи промени в движението на булевардите "Патриарх Евтимий" и "Витошка", както и на улица "Фритьоф Нансен" близо три месеца продължават протестите на жители на района. С промените беше изградена велоалея от двете страни на бул. "Патриарх Евтимий", беше очертана и бус лента. На бул. "Витоша" между "Патриарх Евтимий" и бул. "Скобелев" също беше изградена двойна велоалея и беше въведено косо паркиране от едната страна. В резултат – улиците рязко бяха стеснени.

От неправителствената организация "Европейски център за транспортни политики" дадоха на съд промяната и на първа инстанция съдът постанови, че тя трябва да спре. В същото време има и доволни – организации на колоездачите няколко пъти внасяха становища в общината в подкрепа на проекта. Зад него стоят също така кметът Васил Терзиев и зам.-кметът по транспорт Илиян Павлов. Общинският съвет е разделен. От ГЕРБ-СДС и БСП са твърдо против, а от ПП-ДБ (Спаси София) го подкрепят.

Ето защо решихме да проверим нова ли е тази промяна за софиянци и защо идеята се осъществи почти "на тъмно".

Кой какво спести по време на изпълнението на проекта?

В средата на април Столичната община започна да променя движението по булевардите "Патриарх Евтимий" и "Витоша" и по улица "Фритьоф Нансен". Обявената причина за строителните дейности беше - поправка на пътната настилка. Оказа се, обаче това съвсем не е така, въпреки че са сключени договори именно за подобни дейности за ремонт на пътя.

Какъв ремонт тече по столичния бул. "Патриарх Евтимий"

Доказателство, че не се е планирала реорганизация са и сключените договори за изпълнение на ремонта, където никъде това не е оказано изрично, че ще бъде променяно движението.

Свои позиции публикуваха от Столична община и кметът на район "Средец" Трайчо Трайков.

Промяната на движението обаче предизвика остра реакция най-вече на групата на ГЕРБ в столичния общински съвет. На личната си фейсбук страница вече бившият председател на общинския съвет по времето на кмета Йорданка Фандъкова - Георги Георгиев - публикува постове, в които изказва възмущението си от действията на местната власт в София.

Оказва се обаче, че същият проект с малки изменения е разработен и одобрен от предходното ръководство на общината, а не от сегашното.

Следите на бус лентите по "Патриарха" и "Витошка"

Нашата проверка показа, че идеята за въвеждане на бус ленти по едни от централните булеварди у нас е вече на 13 години. Тя е залегнала в Генералния план за организацията на движението на територията на Столична община.

Планът е разработен от консултантската компания "Мот Макдоналд" и е от юни 2011 година.

Още в този проект се забелязва препоръка за изграждане на нови бус ленти (на стр.55) по булевардите "Васил Левски", "Патриарх Евтимий" и бул. "Ген. Скобелев" до Руски паметник. Бус лентите трябва да са изградени и в двете посоки. По отношение на паркирането също има препоръки в плана. Препоръчва се поставянето на електронни табелки, които да оказват къде има свободни места и къде не, така че шофьорите да се ориентират предварително.

"Когато Синята зона беше първо въведена, обхванатата зона по схема включваше 4000 паркоместа в над 25 улици и няколко площада от центъра на града. През 1989 г., Зоната беше постепенно разширена и през 2009 г. броят на паркоместата сега възлиза на 10 730, обхващайки улично паркиране, паркиране на площади, както и паркоместа собственост на Общината. Общият обхват на "Синята зона" сега се разполага върху над 150 улици и зони в центъра на града", се посочва в плана.

Според него трябва да бъде изградена велоалея по бул. "Патриарх Евтимий" през периода между 2016 година и 2020 година, което е четвърти етап от ринговите трасета за колоездачи (стр. 117). Реализацията на този проект, както историята доказва, така и не се осъществява, не се осъществява и очертаването на бус ленти.

Междувременно идеята за велоалеи се появява неколкократно през годините по инициатива на Столична община и на главния архитект Здравко Здравков.

Една от възможните причини да не бъде изпълнен проектът е строежът на третата линия на метрото между квартал "Хаджи Димитър" и квартал "Горна баня". Заради този строеж дълго време булевардите "Патриарх Евтимий" и "Витоша" остават частично затворени. Въпреки че третата линия е пусната в експлоатация в края на лятото на 2020 година, булевард "Патриарх Евтимий" е отворен през 2019 година. Тогава Столичната община отново не осъществява идеята за велоалеите и буслентите, но показва, че тя още е на дневен ред.

За тази цел по булевард "Патриарх Евтимий" са разчертани големи коси места за паркиране. Целта е един ден тези места да бъдат намалени, а след това да останат коси, но да има велоалея. Това е записано на официалната фейсбук страница на направление "Транспорт и градска мобилност" към Столичната община.

В доклада си датският архитект Ян Геел и компанията му, обръщат внимание на проблема с присвояването на публичните пространства от частни собственици като посочва снимка на кафенета на столичния булевард Витоша в неговата пешеходна част между ул. "Алабин" и бул. "Патриарх Евтимий". В този доклад обаче не се споменава никъде конкретно как трябва да бъде променена организацията на движение на тези улици.

"Новата" идея е официално представена през 2020 година

И така до 2020 година, когато е представена официално новата идея за организация на движението по улиците, проектът е представен на сайта на главния архитект и е публикувано видео на идеята.

От проекта се вижда, че представеният план е почти идентичен с осъществените в момента реформи. За основен автор се смятат главният архитект и ръководството на Столична община.

Разлика има само при паркирането по бул. "Витоша". На табло 2 от презентацията ясно се вижда, че идеята е по улицата да се паркира косо напред по посока на движението, а не както е в момента изпълнението на проекта – косо назад. Според настоящия зам.-кмет по транспорта не е допусната грешка от изпълнителя, а просто е спазено изискването на наредба на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

В наредбата обаче ясно се вижда, че подобни изисквания не са заложени.

Изпратихме писмо до Столичната община с въпроси кога е променян проектът, повече от две седмици не получихме отговор.

Прави впечатление, че един от кметовете, които през 2020 година са подкрепили проекта за нова велоалея и бус лента – кметът на район Средец – Трайчо Трайков, е имал още тогава въпроси по него.

В края на 2020 година той официално е попитал Столичната община дали не може да се намалят тротоарите, за да се позволи все пак косо паркиране по бул. "Патриарх Евтимий". Посочва, че няма направен анализ по темата.

Не е ясно дали е получил отговор.

На 16 май кметът на София призна, че има грешка при изпълнението на проекта, а именно – проектът не е бил достатъчно добре обсъден с живущите в квартала. Общината да прави анализ постфактум.

Успоредно с това има противоречие и със СДВР. От столичната полиция заявиха открито, че проектът за реорганизация не е съгласуван с тях, както би трябвало по закон. От общината първоначално обявиха, че проектът е съгласуван, но такива документи на страницата на местната власт липсват.

В заключение може да се каже, че извършването на ремонта на централните градски улици на София не е нова идея, нито е на сегашното ръководство на общината. Факти, които вече бившите управници спестяват. В същото време идеята е променяна, без това да е обявявано официално от Столичната община, не е бил направен предварителен анализ, както и липсва достатъчно комуникация със засегнатите страни.

Проектът е финансиран от Европейския съюз по договор номер: 101083730 - BROD. Документите в него отразяват възгледите единствено на независимия консорциум и Комисията не носи отговорност за използването на поместената информация

This project has received funding from the European Union under Contract number: 101083730 — BROD. This document reflects the views only of the independent Consortium, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained herein. 
Поискай проверка