От кога съществува проектът за промяна на движението в центъра на София?
Извършването на ремонта на централните градски улици на София не е нова идея, нито е на сегашното ръководство на общината. Факти, които вече бившите управници спестяват. В същото време идеята е променяна, без това да е обявявано официално от Столичната община, не е бил направен предварителен анализ, както и липсва достатъчно комуникация със засегнатите страни.
Заради изненадващи промени в движението на булевардите "Патриарх Евтимий" и "Витошка", както и на улица "Фритьоф Нансен" близо три месеца продължават протестите на жители на района. С промените беше изградена велоалея от двете страни на бул. "Патриарх Евтимий", беше очертана и бус лента. На бул. "Витоша" между "Патриарх Евтимий" и бул. "Скобелев" също беше изградена двойна велоалея и беше въведено косо паркиране от едната страна. В резултат – улиците рязко бяха стеснени.
От неправителствената организация "Европейски център за транспортни политики" дадоха на съд промяната и на първа инстанция съдът постанови, че тя трябва да спре. В същото време има и доволни – организации на колоездачите няколко пъти внасяха становища в общината в подкрепа на проекта. Зад него стоят също така кметът Васил Терзиев и зам.-кметът по транспорт Илиян Павлов. Общинският съвет е разделен. От ГЕРБ-СДС и БСП са твърдо против, а от ПП-ДБ (Спаси София) го подкрепят.
Ето защо решихме да проверим нова ли е тази промяна за софиянци и защо идеята се осъществи почти "на тъмно".
Кой какво спести по време на изпълнението на проекта?
В средата на април Столичната община започна да променя движението по булевардите "Патриарх Евтимий" и "Витоша" и по улица "Фритьоф Нансен". Обявената причина за строителните дейности беше - поправка на пътната настилка. Оказа се, обаче това съвсем не е така, въпреки че са сключени договори именно за подобни дейности за ремонт на пътя.
Какъв ремонт тече по столичния бул. "Патриарх Евтимий"
Доказателство, че не се е планирала реорганизация са и сключените договори за изпълнение на ремонта, където никъде това не е оказано изрично, че ще бъде променяно движението.
Свои позиции публикуваха от Столична община и кметът на район "Средец" Трайчо Трайков.
Промяната на движението обаче предизвика остра реакция най-вече на групата на ГЕРБ в столичния общински съвет. На личната си фейсбук страница вече бившият председател на общинския съвет по времето на кмета Йорданка Фандъкова - Георги Георгиев - публикува постове, в които изказва възмущението си от действията на местната власт в София.
Оказва се обаче, че същият проект с малки изменения е разработен и одобрен от предходното ръководство на общината, а не от сегашното.
Следите на бус лентите по "Патриарха" и "Витошка"
Нашата проверка показа, че идеята за въвеждане на бус ленти по едни от централните булеварди у нас е вече на 13 години. Тя е залегнала в Генералния план за организацията на движението на територията на Столична община.
Планът е разработен от консултантската компания "Мот Макдоналд" и е от юни 2011 година.
Още в този проект се забелязва препоръка за изграждане на нови бус ленти (на стр.55) по булевардите "Васил Левски", "Патриарх Евтимий" и бул. "Ген. Скобелев" до Руски паметник. Бус лентите трябва да са изградени и в двете посоки. По отношение на паркирането също има препоръки в плана. Препоръчва се поставянето на електронни табелки, които да оказват къде има свободни места и къде не, така че шофьорите да се ориентират предварително.
"Когато Синята зона беше първо въведена, обхванатата зона по схема включваше 4000 паркоместа в над 25 улици и няколко площада от центъра на града. През 1989 г., Зоната беше постепенно разширена и през 2009 г. броят на паркоместата сега възлиза на 10 730, обхващайки улично паркиране, паркиране на площади, както и паркоместа собственост на Общината. Общият обхват на "Синята зона" сега се разполага върху над 150 улици и зони в центъра на града", се посочва в плана.
Според него трябва да бъде изградена велоалея по бул. "Патриарх Евтимий" през периода между 2016 година и 2020 година, което е четвърти етап от ринговите трасета за колоездачи (стр. 117). Реализацията на този проект, както историята доказва, така и не се осъществява, не се осъществява и очертаването на бус ленти.
Междувременно идеята за велоалеи се появява неколкократно през годините по инициатива на Столична община и на главния архитект Здравко Здравков.
Една от възможните причини да не бъде изпълнен проектът е строежът на третата линия на метрото между квартал "Хаджи Димитър" и квартал "Горна баня". Заради този строеж дълго време булевардите "Патриарх Евтимий" и "Витоша" остават частично затворени. Въпреки че третата линия е пусната в експлоатация в края на лятото на 2020 година, булевард "Патриарх Евтимий" е отворен през 2019 година. Тогава Столичната община отново не осъществява идеята за велоалеите и буслентите, но показва, че тя още е на дневен ред.
За тази цел по булевард "Патриарх Евтимий" са разчертани големи коси места за паркиране. Целта е един ден тези места да бъдат намалени, а след това да останат коси, но да има велоалея. Това е записано на официалната фейсбук страница на направление "Транспорт и градска мобилност" към Столичната община.
В доклада си датският архитект Ян Геел и компанията му, обръщат внимание на проблема с присвояването на публичните пространства от частни собственици като посочва снимка на кафенета на столичния булевард Витоша в неговата пешеходна част между ул. "Алабин" и бул. "Патриарх Евтимий". В този доклад обаче не се споменава никъде конкретно как трябва да бъде променена организацията на движение на тези улици.
"Новата" идея е официално представена през 2020 година
И така до 2020 година, когато е представена официално новата идея за организация на движението по улиците, проектът е представен на сайта на главния архитект и е публикувано видео на идеята.
От проекта се вижда, че представеният план е почти идентичен с осъществените в момента реформи. За основен автор се смятат главният архитект и ръководството на Столична община.
Разлика има само при паркирането по бул. "Витоша". На табло 2 от презентацията ясно се вижда, че идеята е по улицата да се паркира косо напред по посока на движението, а не както е в момента изпълнението на проекта – косо назад. Според настоящия зам.-кмет по транспорта не е допусната грешка от изпълнителя, а просто е спазено изискването на наредба на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
В наредбата обаче ясно се вижда, че подобни изисквания не са заложени.
Изпратихме писмо до Столичната община с въпроси кога е променян проектът, повече от две седмици не получихме отговор.
Прави впечатление, че един от кметовете, които през 2020 година са подкрепили проекта за нова велоалея и бус лента – кметът на район Средец – Трайчо Трайков, е имал още тогава въпроси по него.
В края на 2020 година той официално е попитал Столичната община дали не може да се намалят тротоарите, за да се позволи все пак косо паркиране по бул. "Патриарх Евтимий". Посочва, че няма направен анализ по темата.
Не е ясно дали е получил отговор.
На 16 май кметът на София призна, че има грешка при изпълнението на проекта, а именно – проектът не е бил достатъчно добре обсъден с живущите в квартала. Общината да прави анализ постфактум.
Успоредно с това има противоречие и със СДВР. От столичната полиция заявиха открито, че проектът за реорганизация не е съгласуван с тях, както би трябвало по закон. От общината първоначално обявиха, че проектът е съгласуван, но такива документи на страницата на местната власт липсват.
В заключение може да се каже, че извършването на ремонта на централните градски улици на София не е нова идея, нито е на сегашното ръководство на общината. Факти, които вече бившите управници спестяват. В същото време идеята е променяна, без това да е обявявано официално от Столичната община, не е бил направен предварителен анализ, както и липсва достатъчно комуникация със засегнатите страни.
This project has received funding from the European Union under Contract number: 101083730 — BROD. This document reflects the views only of the independent Consortium, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained herein.