Идеята на просветния министър да бъде създаден Университет на третата възраст разбуни духовете в социалните мрежи и предизвика противоречиви коментари.
Идеята на просветния министър да бъде създаден Университет на третата възраст разбуни духовете в социалните мрежи и предизвика противоречиви коментари. Проф. Тодор Танев предлага на едно място да се обучават хора в пенсионна възраст, но също и младежи, които учат "геронтология".
Просветният министър обясни днес, че идеята му е свързана със застаряването на българското население и твърде многото възрастни хора в страната ни в момента, които според него имат конституционно право да получават нови знания и право на активен живот. Това може да стане, като се запишат в този бъдещ Университет или колеж.
Предвижда се създаването му да стане в срок от една до три години, много вероятно е той да бъде в Хасково и да бъде общински или частен. За създаването му ще се използват европейски пари по новата Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" и пари на бизнеса. Според министъра някои от възрастните хора няма да плащат за обучението, други - ще плащат, ще плащат и чуждите граждани, които поискат да учат в Университета. Ето как министърът защити днес идеята си.
Проф. Тодор Танев - министър на образованието и науката: Това не е старопиталище с някакви учебни екстри, точно обратното е, това е съвсем сериозно висше училище или колеж, в който историци биха могли да записват истории, които са семейни, местни и т.н. Психолози могат да изучават поведението на възрастни в групи... Има ли възрастни хора, които са по-голямата част от населението, има ли наука за тях, ние по някакъв начин развиваме ли я, следователно има много голям проблем и следователно има много голяма нужда, да има нужда.
Тази идея предизвика бурни и разнопосочни реакции. Някои от хората я одобряват. Смятат, че така е в цивилизованите страни, че е нужна грижа и за възрастните хора, още повече, че сега много се говори за ученето през целия живот. Други пък - напротив смятат, че едва ли това е най-важната тема в образованието в този момент и че трябва да се обърне повече внимание на образованието на младите хора в България, които и без това заминават масово за чужбина. И че ако възрастните скат да учат висше могат да го направят и в другите университети, а не да се създава 53-ия Университет в България.
Как самите възрастни хора възприемат тази идея
Доцент Игнат Петров е един от най-известните геронтолози в България.Отдавна е пенсионер,но продължава да изнася лекции по любимата си наука.Казва,че министър Танев не се е консултирал с него преди да обяви идеята си, но я подкрепя.Казва също,че Университети на третата възраст съществуват в много страни.Там възрастните хора,според него,стареят активно и пълноценно.За какво ще помогне новия Университет на нашите пенсионери?
Доц. Игнат Петров, геронтолог: Да развият някои свои интереси и да участват в социална дейност като активни личности като участници в живота ,а не само получаващи грижи в старческия дом или в дома си с домашен социален патронаж, което е много по-скучно и увреждащо.
Доцент Петров смята още,че пенсионерите с удоволствие приемат нови знания и че със сигурност ще има кандидати за този Университет.Казва да не забравяме,че все пак България е на трето място в света по застаряване на населението.А може би си спомняте възрастните хора от Криводол,които преминаха курс на обучение по компютри в местната библиотека.Днес основната тема на дискусиите им беше биха ли се записали в новия университет.
Агнеса Статкова, 62 години: Ние също се интересуваме от новите технологии,от новите неща,които се случват в нашата държава.Мисля си ,че по никакъв начин не бихме пречили на младите,за всеки има какво да научи.
Веселина Томова,72 години: Министърът може да му се иска да има студенти сред нас, ние сме мъдри, но не сме толкова умни,защото възрастта си взима своето.Искам да се обучаваме дистанционно и он-лайн да си взимаме изпитите.
Пенсионерите в Криводол са готови за нови знания, но само при определени условия - програмите в Университета да са краткосрочни и съобразени с потенциала им,а обучението да е дистанционно.