Движението по пътя Е-79 ще бъде възстановено след около 30 дни при условие, че бъде намерен пропадналият камион. Това каза в студиото на "Денят започва" министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Загубите от големите наводнения в балканските страни възлизат на 250 милиона евро по изчисления на финансовите министри на тези държави. България е една от леко засегнатите страни, каза още министър Плевнелиев и прогнозира, че ремонтът на разрушения участък в района на Кресненското дефиле ще струва до един милион лева.
СЛЕДВА ПЪЛЕН ТЕКСТ НА РАЗГОВОРА:
Водещ: Гост на „Денят започва” е министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Добро утро. Здравейте.
Росен Плевнелиев: Добро утро. Здравейте.
Водещ: Обявихме вашият разговор като тема за разрушенията и новостроящите се пътища. Да започнем с лошата новина. Вчера, заедно с министъра на финансите Симеон Дянков, бяхте в Кресненското дефиле. Видяхте разрушенията на път Е 79. Сериозна ли е ситуацията? Колко бързо ще може да възстановите движението по Е 79?
Росен Плевнелиев: Изчисленията на експертите показват, че по 3000 кубика на ден 30 000 кубика общо и ще можем да направим едно легло, върху което да стъпи възстановяването на асфалта. Полага се денонощно по 3000 кубика специален материал, трябва да бъде колкото по-големи скални маси. Вие виждате, че един огромен камион беше отнесен от тази магистрала, в момента нивото вчера беше 4 метра над нормалното. В нощта на инцидента е било 6 метра над нормалното. Хората казаха, отидохме до Кресна, че такова чудо не е имало от 1976 година. Конкретно отново, понеже съм министър, който дава ясни срокове, 3000 кубика по 10 дни – 30 000 кубика. Обаче ако успеем да намерим камиона, там са вложени усилията, там има алпинисти, там има Гражданска защита, дават всичко от себе си, специални въжета, чудесии. Ако намерим камиона и го локализираме къде е, можем вече да наливаме от две посоки. В момента наливаме само от една.
Водещ: И това ще струва 1 милион, нали така беше?
Росен Плевнелиев: Това ще струва до 1 милион лева. Държавата няма да жали пари. Това е основна артерия. Вие виждате отново конкретното доказателство, че ние сме една държава в изолация. Ние нямаме качествени връзки към всичките ни съседни държави и в един момент трябва реката да ни покаже, че това е факт.
Водещ: Това е така, министър Плевнелиев, но във време на криза 1 милион, откъде ще ги намери министър Дянков?
Росен Плевнелиев: От бюджета на Министерство на регионалното развитие. На 13-ти е наложена и създадена специална комисия, извънредна, за бедствия и аварии, на която този бюджет ще бъде възстановен от бюджета на държавата за бедствия и аварии. Ние сме финансово обезпечени. Даваме всичко от себе си. Работим денонощно.
Водещ: Да, 1 милион на фона на това, че вчера стана въпрос, че вчера стана въпрос, че България, Сърбия, Македония, Черна гора и Гърция вече казаха, че загубите общо са над 250 милиона евро.
Росен Плевнелиев: 250 милиона евро по информация на финансовите министри на всичките тези държави. Потопът беше от Англия до България по всички нива. България е една от леко засегнатите, ако трябва да бъдем коректни. Видяхте какво се случи в Сърбия и в Черна гора. Но въпреки това даваме всичко от себе си. Този срок от 10 дни е максимален за мен и предстои ускоряване, ако успеем днес да намерим злополучния камион, който падна.
Водещ: Ситуацията в останалата пътна инфраструктура, засегната от проливните дъждове и най-вече в Югозападна България?
Росен Плевнелиев: Направихме посещение с министър Дянков примерно в Кресна, където е застрашен важният мост, който свързва града с няколко направления. Трябва да отидете на място да видите къде е била реката, която е заляла бетонови стени, къщи, един мост, който е имал много ясни размери как точно е подкопан и може да падне. Помолихме, разговаряхме с кметовете, с хората от целия регион надолу чак до Сандански. Те ще се подготвят на 13-ти. Направили са снимки, анализи, доклади. Извънредната комисия на 13-ти ще гласува, ще помогне, ще се ангажира, така че ще дадем всичко от себе си. Държавата няма да изостави дори в най-тежката криза, когато става въпрос за такова бедствие, невиждано от 1976 година.
Водещ: Ден преди вие с министъра на финансите да отидете в Кресна, премиерът Бойко Борисов каза, че изграждането на магистрала „Струма” е тази, която ще реши проблема в тази част на България, включително проблема с наводненията. На какво ниво, министър Плевнелиев, е подготовката за изграждането на тази магистрала?
Росен Плевнелиев: Ето, виждате ли в момента, че ако някой се разболее в Сандански и трябва да стигне до София, трябва да мине през къде – през Македония. Или обратното. Страхотно. Между другото това, което ние направихме също вчера – увеличихме броя на влаковете, които да се движат по трасето. Пуснати са извънредни такива, за да можем да помогнем на хората. Сега по „Струма”. „Струма” сама по себе си е най-приоритетната магистрала от гледна точка на Европейската комисия. Тя е коридор, който свързва балтийските пристанища със средиземноморските такива. България е обещавала, обещавала, отлагала... 2004 година за олимпийските игри трябваше да е готова. И последно през май 2009 година за наше голямо съжаление третият лот – именно Кресненското дефиле е изваден, тъй като държавата тогава е абдикирала. Тя е казала: ние не можем да се справим, ще го отложим за 2014 година. Проблемът обаче с това е, че да, ние ще стартираме в график лот 1, тоест да стигне до Дупница и лот 4 – от Сандански до Кулата. Но ние не можем да докажем на Европейската комисия, че тази магистрала трябва да бъде финансирана, тъй като апликационната форма изисква да направим анализи на приходи, ползи, на разходи. А ние отиваме и казваме: да, но Кресненското дефиле не знаем колко ще струва, защото го отлагаме. Не може да се работи на парче. Този подход е приключен. Работим с експерти от Европейската инвестиционна банка, звеното за консултантска помощ на комисията „Джаспърс” и разглеждаме магистралата в нейната цялост – от първата до последната точка. Подготвяме апликационна форма, заедно с управляващия орган. Подготвяме и нов подход, заедно с водещи световни експерти за тежките участъци – лот 2, лот 3, тоест от Благоевград до Сандански. Там ще има изцяло нов подход. Тоест лот 1 и 4 са в график, а лот 2 и лот 3 вероятно ще бъдат ускорени. Всичко зависи от анализите в последните месеци и всичко това ще се гледа на куп, а не на парче.
Водещ: Ако не се лъжа, 2014 година беше обявена за начало на строежа на „Струма”. Оптимистичен ли е този срок, или?
Росен Плевнелиев: Лот 1 и лот 4 ще стартират до средата на 2011 година. Това е графикът, с който аз съм се ангажирал още преди една година. Но лот 2 и лот 3, които нямат проекти, нямат отчуждения, нямат много неща и са разглеждани на парче, сега категорично ще стартират по-рано от 2014 година. Въпросът е колко по-рано. Възможно е и много по-рано.
Водещ: Добре. Какво още правите с Южната дъга на Околовръстното?
Росен Плевнелиев: Аз минах оттам. Знаете ли какво намерихме в тези оттоци на Околовръстното шосе? Гуми – 9 броя, строителни отпадъци, боклуци, каквито се сетите, камънаци, баластри, дървета, пясък. И оттук искам много ясно да заявя и да кажа на българите – това, когато всеки един от нас си хвърля строителните отпадъци в дерето, когато всеки един от нас си хвърля автомобилните гуми където намери за добре, нямаме поводи да се оплакваме, че ни е наводнено Околовръстното шосе. Но нямаме поводи и да отричаме едно от големите завоевания на София, само защото сме достатъчно недисциплинирани. Проектът е направен по ясен проект, построен. Би могъл спокойно да работи, ако е решен проблемът с оттичането на водите по тези големи наклони. И разбира се ние спазваме елементарните правила, които се изискват от европейски граждани.
Водещ: Само да кажем, че този проект всъщност струваше 83 милиона лева. От думите ви да разбирам ли, че вие няма да имате никакви претенции към изпълнителя на проекта „Главболгарстрой” да възстанови или да реконструира отново тази отсечка за своя сметка?
Росен Плевнелиев: „Главболгарстрой” показва гражданка доблест. Те работят, въпреки че в ситуация на форс мажор, която очевидно не е причинена от тях, едва ли те биха го направили. Но те го правят. Така че това е една отговорна позиция, за която аз съм благодарен. Същата е позицията на Софийска голяма община, същата е позицията на Агенция „Пътна инфраструктура”. Но фактът е факт. Вие имате огромно застрояване в полите на планината; дерета, които са задръстени от строителни материали и преди всичко най-големият проблем – от пръст. Когато са строили там тези къщи, пръстта – хоп в дерето. Сега като дойдоха големите води и цялата тази пръст отиде в...
Водещ: Аз ви благодаря, че казахте на хората. Прозвуча нравоучително, но така трябва да бъде. Ние много често се оплакваме от всичко друго, от държавата, но не ни интересува какво хвърляме. Една препратка от това, което каза госпожа Йорданка Фандъкова като кмет на София. Именно презастрояването се явява също много сериозен проблем. Но имаше и друго, това е в нейните правомощия, разбира се, но вие все пак на място видяхте ли и нещо, което ви кара да смятате, че и концесионерът „Софийска вода” не е достатъчно добре изградил някои от отточните, това, за което отговарят те. Примерно оттичането на водите и т.н. И само преди да отговорите, има едно прекрасно видео, любопитно. Нека да го видим. Говорим си за Южната дъга на Околовръстното в София. Как изглеждаше тази отсечка в ден събота, нали така, тогава бяха проливните дъждове. Ето, вижте какво симпатично кану плува по Южната дъга на Околовръстното шосе в столицата на България. Това е прекрасна илюстрация на случилото се в съботния ден. За канализацията, надявам се, че въпросът ми е коректен, защото стана въпрос и това, че може би не е имало достатъчно добре изградена канализация. Всъщност не знам дали това е в правомощията още при изграждането на дъгата...
Росен Плевнелиев: Нали се сещате, че когато се строят всичките тези квартали – и Драгалевци, и Симеоново, там практически голяма част от канализацията изобщо не е изградена, липсва такава. Между другото, българите сигурно си дават сметка, че най-големият ускорител на водите не е дерето само по себе си, а покривите на къщите. По покривите на къщите водата се свлича с една страхотна сила. Оттам нататък понеже няма канализация, тя минава по улиците. И по улиците отива в най-ниската точка на София, която е Околовръстното на София. И оттокът е 2 метра и 50. Той е огромен, чисто нов, но когато го задръстим с автомобилни гуми и благодарение на водите, които са донесли всичкото това нещо и т.н., се получава това. Мерките са всеобхватни в много направления. Тези квартали трябва да си изградят канализацията, без това няма да мине. „Софийска вода” трябва да си поддържа шахтите в изправност.
Водещ: Ето това ви питам.
Росен Плевнелиев: Задължително. И разбира се Агенция „Пътна инфраструктура” трябва да следи, че проектите са коректни, а строителството на място се изпълнява по проект.
Водещ: Като казахте Агенция „Пътна инфраструктура”, ще я закривате ли? Така, както вчера голям столичен ежедневник излезе с тази информация на една от челните си страници, че вие, заедно с Брюксел, подготвяте закриването на въпросната агенция.
Росен Плевнелиев: Винаги се учудвам на българите и на тяхната негативна настройка, нагласа. Така, както си оплюхме Околовръстното шосе, така в момента работим и срещу най-големия бенефициент по еврофондове. И тази компания, тази държавна агенция, която работи и дава всичко от себе си, строи три магистрали, при положение, че 46 години една не е направена. Аз съм изключително впечатлен от арогантния начин, по който всъщност медиите потъпкват в този случай с тази – на първа страница „Закрихме пътната агенция”, но като че ли показват елементарното неразбиране как работят европейските институции. Неназован източник от Брюксел. Извинявайте, в Брюксел източниците са назовани. Това е най-прозрачната европейска институция. Когато Брюксел има нещо да каже, тя го казва в прав текст. Има си говорители на всички дирекции. Неназован източник за мен е може би някоя служителка в някоя тоалетна, или не знам какво. Извинявайте, това е абсурд. Затова нека да бъдем коректни и ясни. Брюксел винаги е бил партньор на България. Той е казал истината. Брюксел не е доволен от усвоенията по оперативна програма „Транспорт”. Брюксел посочва много ясно проблемите на пътната агенция. Самият аз не ги крия. Те са много ясни. Но да закрием една агенция, която дава всичко от себе си, работи мотивирано и има феноменални резултати спрямо всичко в последните 46 години, това е просто абсурдно. Истината е обаче, че пътната агенция, освен че ще построи тези три магистрали, трябва да работи по още четири в следващите три години. Правенето на една магистрала, това, което ние видяхме. И единственото, което аз правя като министър, е да търся начин да подобрявам, да оптимизирам, да ускорявам – да вдигна летвата. Правенето на една магистрала зависи от шест допълнителни министерства, още куп държавни агенции и институции. За целта е необходима перфектна организация. За целта направих звено от 5 човека, което го нарекох звено за комуникация, координация и контрол, което сега някои медии твърдят, че пет човека ще заместят 1600. Тези пет човека помагат денонощно на пътната агенция, за да може да координира от най-малкото село по протежението на „Тракия” до най-голямата държавна институция, за да може всичко това да се случва навреме и в срок. Така че оптимизираме и умножаваме.
Водещ: Министър Плевнелиев, казусът е „Русалка”. От вчера сутринта багери и техника разрушава яхтеното пристанище в курортния комплекс „Русалка”, който е собственост на Николай и на Евгения Баневи. Сигурно сте чули острата реакция на собствениците - и на господин Банев и на госпожа Банева. Те заявяват, че ДНСК извършва геноцид над техния бизнес и ще потърсят включително и финансова отговорност от институции като вашето министерство, ДНСК, премиера, прокуратурата.
Росен Плевнелиев: Вижте, някой път в желанието си да кажем нещо, казваме ето такива абсолютно погрешни тези. Какво означава геноцид, при положение, че има влязло в сила съдебно решение? Съдебната система на България ли произвежда геноцид, извинявайте, в една европейска държава? ДНСК е длъжна да констатира незаконното строителство и да изпълнява заповедите на съда от гледна точка на заповедите за премахване, които минават през съдебните инстанции, стават факт и след това трябва да бъдат изпълнени. Вижте, много ясно искам да заявя на всички – правя го заради децата си и заради бъдещето на тази държава – българите трябва да дефинират своите правила и да ги спазват. Когато българите минават на червено на светофари все още, когато убиват собствените си деца по зебрите пред училищата, когато минават на червено, когато минават през прелези на спуснати бариери на влакове със собствените си семейства – нещо трябва да се промени в тази държава. И то е да спазваме правилата. Има 1600 незаконни обекта, не 7, не буната на „Русалка”, а 1600. От първия до последния законът казва, че трябва да бъдат премахнати и ще бъдат премахнати. 70 ще бъдат премахнати до края на годината, 300 ще бъдат премахнати до април и така по списъка. Това е първото прозрачно министерство на България, което освен че ще премахне незаконните и има волята да го направи, всичко това го слага на сайта.
Водещ: Тук според мен сте напълно прав. Несъмнено. Има накъде да се цивилизоваме и да се научим да спазваме правила. Но все пак от чисто екологична гледна точка това много ме притесни като човек, който е изкушен от проблемите на екологията. Знаете колко важни са те. Наистина ли при разрушаване на буната в „Русалка”, все пак тези материали са отивали директно в морето? Това не би било добре никак.
Росен Плевнелиев: Само да кажа, че от днес това нещо се случва, тоест от вчера. Така че тези материали не са отишли никъде, защото строителните работи тепърва започват. Същото е и с този хотел „Рамона” на Златните пясъци, който също вече се събаря. Истината е, че ДНСК ще направи всичко възможно със строителите да се изнесат всичките тези строителни отпадъци. А тези, които произвеждат незаконното строителство, трябва да знаят, че всичко това ще бъде за тяхна сметка. Затова аз ги съветвам преди държавата да отиде и да бута незаконното строителство, те сами да си го разрушат, защото тогава държавата няма да има насрещен иск. Но ние ще дадем всичко от себе си, нали не си представяте, че ще оставим тези материали в морето?
Водещ: Само след минута ще направим пряка връзка със Студентски град. Последен въпрос, тъй като нашата чаровна синоптичка Елица каза, че в петък идва зимата, нали няма да ни изненада и този път зимата?
Росен Плевнелиев: Агенция „Пътна инфраструктура” работи здраво. От всичките 30 поръчки, които са на територията на страната, 22 са влезли в сила. Очакваме силна мотивация на строителните компании, този път те имат дългосрочни и ясни договори с ясни параметри. За останалите 8 проблемни участъка са удължени старите договори. Така че това, което аз знам от експертите от пътната агенция е, че сме готови. Ще дадем всичко от себе си. Между другото, ако си спомняте, миналата година ние бяхме оставени на две трети от територията на страната без никаква поддръжка. И въпреки това се справяхме добре. Така че тази година дай Боже да сме по-добре. Въпреки че първият сняг винаги ни изненадва по някакъв начин. Надявам се да дадат всичко от себе си.
Водещ: Не се отмятайте. Обещание на министър Росен Плевнелиев, че пътищата ще бъдат изчистени при първия сериозен сняг.
Росен Плевнелиев: Не се отмятам. Давам думата на пътната агенция, че имаме готовност и сме готови.
Водещ: Пряка връзка със Студентски град. Колегата ни Йордан Димитров с трите дами, които ни слушат и гледат. Здравейте отново.
Репортер: Здравейте. Момичетата споделиха с мен, че наистина съжаляват за това, което се случи преди дни в страната ни – тези наводнения, тъй като те са ВиК специалисти и разбират, поне се опитват да започнат да разбират от канализация. Съжаляват и за това, че имаше възможност да има тежки жертви. За щастие поне в пещерата всичко се размина благополучно, което е хубаво. Момичетата обаче имат и въпроси към министъра. Нека започнем от теб, ти си домакинята.
Студентка: Аз искам да се обърна лично към господин министъра и да го помоля да ми обещае, понеже споделих, че съм от Варна и съм първи курс, до края на моето образование ще мога да се прибирам до моя град по доста по-безопасен път, като например да направите магистрала София-Варна.
Студентка: Моят въпрос към господин министъра е, още от много преди имам много големи терзания и мисля, че вие сте правилния човек, който може да ми отговори като един преуспял мениджър. Въпросът ми е следния: къде моята професия като ВиК инженер има по-голяма реализация – в България или в чужбина?
Студентка: Моят въпрос към министъра е: вярва ли, че могат да спрат злоупотребите при строежите на пътищата и дали след три години те няма да се разбиват?
Водещ: Много добри въпроси.
Репортер: Надявам се министърът да има отговор на тях.
Водещ: Много добри въпроси. Аз не знам защо тези момичета учат тази специалност, те стават за журналистки. Три въпроса в десятката. Господин министър, като говорите за „Хемус”, кажете и за „Черно море”. Момичето беше от Варна.
Росен Плевнелиев: Честит празник на студентите. Страхотна професия са избрали. Отговарям на първия въпрос, професията на инженера е професия на ХХІ век. Между другото и аз съм инженер. Ето вижте, от инженер до министър го докарах по едно време. Но вижте, с две думи, българските инженери получават едно много добро образование. Те се реализират по целия свят. Аз пожелавам на всички млади хора дори да излязат навън, след това да се върнат, защото няма нищо по-добро от това. Светът е глобален, голям, широк и не е добре, ако ние просто се затворим. От друга гледна точка, да попием най-доброто и да дадем след това всичко от себе си в България. Но в България вече имат реализация строителните инженери. Търсим повече пътни инженери в момента и т.н. По отношение на „Хемус”. Това правителство, въпреки че не е обещало, ще построи още едни от 15 до 17 километра от „Хемус”. Това са участъкът 7 км до Шумен и 8,5 км от Софийския околовръстен път до гара Яна. Плюс това обаче останалият участък от около 248 км ще трябва да бъде подготвен така, както сме обещали. От 1 януари 2014 година по новите оперативни програми да може да се стартира изпълнението. Магистралата ще струва вероятно около 1,5 милиарда лева и този ресурс трябва тепърва да се преговаря с Европейската комисия в бъдещите оперативни програми. За „Черно море” казусът е същия. Там магистралата, вероятно около 400-450 милиона евро ще бъде част от бъдещата оперативна програма „Транспорт” 2014-2020 година.
Водещ: Добре. Благодаря ви за този разговор. Министър Росен Плевнелиев, гост на „Денят започва”.