Самолет може да загуби рязко височина и да катастрофира по подобен начин при четири ситуации - обясни за БНТ шефът на звеното за разследване на авиационните инциденти Христо Христов.
Според него катастрофата в Алпите се дължи най-вероятно на внезапно разхерметизиране на пилотската кабина или неизправност в уредите за навигация. Той почти отхвърля хипотезите за отказ на двигателите, пожар или взрив.
Най-малко вероятната причина за самолетната катастрофа е взрив на борда, обясни Христо Христов.
Христо Христов - шеф на звеното за разследване на авиационните инциденти: При взрив, отломки, той ще пада с много по-голяма вертикална скорост.
Друга хипотеза за инцидента, но също малко вероятна е, пожар на борда.
Христо Христов - шеф на звеното за разследване на авиационните инциденти: При пожар той ще снижи също. Защото ако в единия двигател има пожар, то си има системи, които въздух се включват за потушаване на пожар в самолета. Може да лети с един двигател, имали сме такъв случай.
Според Христов, отказ на двата двигателя едновременно се случва изключително рядко.
Христо Христов - шеф на звеното за разследване на авиационните инциденти: Малко вероятно е и двата двигателя да откажат. С един двигател може да се прелети час, час и половина полет, да кацне с един двигател на летище - запасно.
Експертът смята,че най-вероятната причина за подобен инцидент, като този в Алпите би била внезапно разхерметизиране на кабината.
Христо Христов - шеф на звеното за разследване на авиационните инциденти: Тогава решението на командира е отклонение от маршрута в дясно или в ляво и снижение до ешелон - някъде около 3 хиляди и 3 хил. 400 метра с цел да осигури кислород на пътниците.
И тук вече е ролята на разследващите, които трябва да докажат дали лошата видимост и евентуален отказ на уредите в кабината са попречили на пилотите да видят изникналата срещу тях планинска верига или има и други причини - обективни или субективни за катастрофата.