НОВИНИ

Алтернативен данък между 400 и 1000 лв. за таксиметровия превоз на пътници

С нов, алтернативен, данък за всеки автомобил ще се облагат таксиметровите превози на пътници, гласуваха депутатите на първо четене с промени в Закона за местните данъци и такси.

bnt avatar logo
от БТА
14:00, 30.03.2016
Чете се за: 02:37 мин.
У нас
алтернативен данък 400 1000 таксиметровия превоз пътници
Снимка:

Предложението на Диана Йорданова /ГЕРБ/ и народни представители от управляващото мнозинство НС обсъжда през почти целия пленарен ден и бе подкрепено от 106 депутати - главно от ГЕРБ,ДПС, БДЦ,АБВ, един от РБ.
Против бяха 41 народни избраници,9 се въздържаха.
Годишният размер на налога се предвижда да е между 400 и 1000 лв., а Общинският съвет на общината, на чиято територия се извършва превозът, ще решава точно колко ще плащат такситата. Данъкът ще се определя за всеки отделен автомобил и ще се декларира до 31 декември на предходната година, но ще може да се внася на две равни вноски.
Предвидена е възможност за възстановяване на надвнесени суми при прекратяване на дейността, когато е платен пълният размер.
Данъчно задължени лица с приетите промени стават превозвачите, притежаващи удостоверение за регистрация от изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация", на които е издадено разрешение за таксиметров превоз на пътници от кмета на съответната община, или лицата, извършващи таксиметров превоз от името на регистриран превозвач, но за своя сметка.
Предвидени са и съответните промени в Закона за автомобилните превози във връзка с разрешението за извършване на тази дейност. Предлага се издадените разрешения до влизане в сила на закона да запазят действието си за срока, за който са издадени, но не по-късно от 31 декември 2017 г.
Един от вносителите на текстовете -зам.-председателят на бюджетната комисия Диана Йорданова, пресметна,че, ако се раздели долният праг от 400 лв на дните в годината,излиза, че на ден водачът трябва да заделя по-малко от 1 лв. за да може да покрие задължението си,а при 1000 лв. - 3 лв.
По-ниска долна граница поискаха миналата седмица от АБВ, а Станислав Иванов/ГЕРБ/ обяви пред медиите в парламента, че са готови да я свалят на 300 лв.
Йорданова съобщи,че между двете гласувания ще бъде предложено, когато водачът на таксиметровия автомобил работи от името на превозвача, но за своя сметка, предоставянето на това право ще става задължително с писмен договор,който да се вписва в регистъра на ИА "Автомобилна администрация" и той да е публичен.
Депутатите възнамеряват да разпишат и забрана за преотстъпване на автомобила на трето лице.
Цветомир Михов/ГЕРБ/,вносител заедно с Иван Вълков на промени от есента на миналата година, срещу които наскоро протестираха такситата и трябваше да влязат от 1 април, призна, че не е успял да се справи със силното лоби на таксиметровите превозвачи. Убеден съм, че промените, които предложихме, бяха най-правилните, 3-4-5 месеца удържах на натиска, но не успях, обясни той.
БСП и Реформаторският блок бяха заедно в оценката си за лобизъм в текстове в предлагания сега законопроект.
Загрижени за преките общински данъци, заобикаляме плащането на ДДС, посочи Георги Търновалийски от левицата. Такава, според него била и целта - големите превозвачи с 1000-2000 автомобила да не внасят ДДС. Укриването на дължимото ставало възможно с поправка в закона, която позволява на водачи да работят за своя сметка от името на големите превозвачи.
Колегата му Георги Свилениски е убеден, че този налог никога няма да влезе в сила. Само казината и превозът на товари по кораби плащат алтернативен данък, посочи той. А Румен Гечев коментира, че става въпрос за минимум 100 млн. лв. като ДДС , които години наред не влизат в бюджета. Реално, по думите му, сумата била около 150-200 млн.лв.
В тона на БСП се изказа Гроздан Караджов /Реформаторски блок/, който определи проекта като камуфлажен и предупреди депутатите, които го подкрепят, че ще изперат мръсното бельо на мафията днес в таксиметровия бранш.
Законът, категоричен е депутатът,директно казва,че няма да се събират данъците, а ще се подхвърля парченце на бюджета под формата на данък, наречен алтернативен, аргументира се реформаторът и бивш председател на транспортната комисия.Няма параметри за конкретно отчитане на дейността, няма да се знае кой ни вози,ощетени са и шофьорите, не се знае кой печели, обясни Караджов.
Намеквате за картел, не чух дали сте сезирали КЗК, не чух алтернативи как да бъдат преодолени порочните практики при положение, че голяма част са в законодателните инициативи и текстове от Търговския закон, опонира му Димитър Байрактаров от Патриотичния фронт.
Николай Александров от "Атака" призова за промени, с които да се стимулират оборотите, а не да се възпират.
След като няма контрол и НАП не се справя, не е ли по-добре да приемем този алтернативен данък и общините да си го събират, попита независимият Георги Кадиев.
Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова обясни на опонентите,че между двете четения ще има промени, които ще отстранят страховете от запазване на монопола на около 2000 превозвачи. Тя посочи и проблем номер едно в момента - браншът не плаща данъци, не само корпоративен, но и върху доходите. Голяма част от фирмите не внасяли и осигуровки за наетите от тях водачи. За да се избегне неплащане на налог, се въвежда именно алтернативният данък, който ще бъде приход на общината, посочи Стоянова. Тя се обяви за касови таксиметрови апарати с фискална памет, които да са свързани с НАП.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Би Би Си с материал за Динко Вълев - "бдителният ловец на мигранти"
Би Би Си с материал за Динко Вълев - "бдителният ловец на мигранти"
Властите евакуираха бежански лагер в северната част на Париж
Властите евакуираха бежански лагер в северната част на Париж