До края на септември ще заработи електронната билетна система на БДЖ, обяви транспортният министър Росен Желязков. Очаква се в следващите седмици да бъдат обявени търгове за нови влакове и локомотиви. Именно заради остарялата техника, с която работи, БДЖ продължава да трупа огромни закъснения и да не изпълнява разписанията. Ще започне ли този път модернизацията на националния железопътен превозвач, която се бави с години - в репортажа.
Новата електронна билетна система на БДЖ ще позволява на пътниците да резервират и купуват билети онлайн, без да минават през каса на гара.
Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. До края на месеца ще има всичките функционалности, в това число и онлайн резервационните модули, така че системата ще работи. Тя е готова, в тестови период работи добре.
БДЖ вече обяви търг за 40 нови вагона, тъй като всичките 300, с които разполага, са на по 35 години. Очаква се да бъдат обявени още две обществени поръчки: за 15 нови мотрисни влака и 6 локомотива.
Освен закупуването на нови мотрисни влакове и локомотиви, БДЖ планира и ремонтирането на сега съществуващите, така че да намали закъсненията по гарите.
БДЖ има 128 локомотива - 15 по-малко, отколкото е необходимо. Липсата им води до закъсняващи влакове и промяна на графиците.
Петър Бунев, Синдикат на железничарите в България, КНСБ: Качеството на услугата не е само скоростта. Важното е да е чисто, не лятно време да умират от жега вътре, а зимно време да им е студено, тези неща съчетаят ли се, със сигурност ще се върне доста големият интерес към железницата.
Модернизацията ще струва 100 млн. евро и трябва - като минимум - да спре продължаващите закъснения на влакове.
АНКЕТА
Жена: Закъсняват, изоставят ни, спират, с топло, студено, зимата сме мръзнали на заледен вагон.
Мъж: Само ако погледнете влаковете на какво приличат...
Мъж: Знаем от край време, че не са бързи, обаче, условията са до долу.
Жена: Трябва и малките села да бъдат обслужвани, а не само големите градове, които са близо до София.
Ремонтите и купуването на нови влакове и локомотиви ще се реализира на три етапа в следващите 10 години.