Изграждането на велосистемата в София може да бъде блокирано. Причина за това е, че бургаска фирма е разработила такава система и през 2015 г. я е регистрирала в патентното ведомство като полезен модел.
За създаването на системата бургазлията Величко Янков и неговата фирма печелят голямата награда „Изобретател на годината“ през 2014 г. Голямата изненада за него идва, след като в документите на победителя се натъква на фрапиращи прилики с неговата система.
Величко Янков, управител на фирмата, разработила велосистема
"Четейки документацията, тази, до която имаме достъп на София байкс, виждаме, че доста голяма част от терминологията, която ние сме създали за рента байк в нашата система като копи-пейст в тяхната документация."
Според него системата е уникална и единствена не само за България, но и в Европа.
Величко Янков, управител на фирмата, разработила велосистема
"Създавайки тази система, ние не сме копирали нищо от европейските рента байк системи. А ние сме гледали какво липсва в европейските системи, за да добавим в нашата система."
Засега обаче изчаква да бъде официално публикувано какво точно ще представлява тя.
Величко Янков, управител на фирмата, разработила велосистема
"Ако системата ми бъде дублирана или видимо същата като това, което сме изградили в Бургас, аз ще си потърся правата по съдебен ред."
От Патентното ведомство заявиха за БНТ 2, че всяко взаимстване без съгласието на притежателя се счита за нарушение. Опитахме да се свържем с новоизбрания концесионер, но не успяхме да го открием. От Столичната община коментираха пред камерата ни, че няма нарушение в процедурата и пречка тя да продължи.
Зафир Зарков, член на комисията по транспорт към Столичния общински съвет
"Все пак знаем, че такива системи за обществени велосипеди има в стотици градове в Европа. Личното ми мнение е, че е нелогично някой да претендира, че само той единствено може да изгражда такива системи в градовете в България. Или може би не знам докъде стигат тези претенции, може би и за Европа."
Зарков добави, че всички участници, без един са кандидатствали с конкретни системи, които се използват в Западна Европа. А на гражданското сдружение се спрели заради най-краткия срок от 8 години, който им е необходим за изграждането на велосистемата в София. Ако няма обжалвания, се очаква системата да бъде изградена до края на годината. Тя включва 33 велообменни станции и 400 велосипеда.