ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Какъв ще е ефектът за българските превозвачи след новите правила в ЕС?

Чете се за: 02:03 мин.
Икономика

Българските международни транспортни превозвачи обмислят протести в Брюксел или Букурещ, ако промените в пакета "Мобилност едно" бъдат приети окончателно. В Букурещ - защото Румъния поема ротационното председателство на Съвета на ЕС от януари. Хиляди са българските транспортни фирми, които ще трябва или да съкратят персонал, или да увеличат цените, на които превозват, или просто да фалират. Решението на Съвета на ЕС от снощи на практика "връща" преговорите по пакета там, откъдето започнаха преди повече от година.

Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.

      Позицията на Съвета на ЕС по пакета "Мобилност едно" на практика "рестартира" и връща преговорите за новите правила за международен превоз там, откъдето започнаха преди година и половина. Почти всички предложения за промени, против които хиляди български превозвачи протестираха, на практика получиха снощи "зелена светлина".

      В средата на 2017 г. преговорите бяха в разгара си. После през юли ЕП реши да върне Пакета за мобилност за доработване. След това Австрийското председателство на Съвета на ЕС, което е в тройка с България и Естония, предложи още по-тежки и ристриктивни текстове, които накрая снощи Съветът прие.

      Единственият компромис, който е направен, е, че не камионът, както се предлагаше, а само шофьорът ще трябва да се прибира на 4 седмици.

      Ефектът, ако всичко това бъде прието, върху българския бизнес ще е загубен, а родните превозвачи заплашиха с протести в Букурещ - тъй като снощи именно Румъния се "отцепи" от лагера на страните "против", а и Румъния поема председателството на Съвета на ЕС от януари.


      Георги Цанов има фирма за тежкотоварни международни превози с 45 камиона. Ако "Пакет мобилност 1" влезе в сила в този вид, разходите му ще скочат двойно и тройно.

      Георги Цанов, собственик на фирма за тежкотоварни международни превози: Ако почнем да ги смятаме - увеличаване на разходите, намалена ефективност и всичко останало, сигурно ще надхвърли 1500-2000 евро на камион.

      С повече разходи и пропуснати ползи фирмите от България ще станат доста по-неконкурентоспособни от европейските си колеги.

      Автомобилният превоз на стоки е основният вид вътрешен транспорт в ЕС - около 70% от транспортните услуги. 600 000 са транспортните фирми в Съюза, хиляди от тях са българските, които превозват стоки на много по-ниски цени.

      12 000 са българските фирми с общо 70 000 камиона. 190 000 български шофьори и работници са заети в бранша. Всеки от тях получава между 1500 и 2000 евро заплата.

      Йордан Арабаджиев, предс. на Съюза на международните превозвачи: Ако текстовете бъдат приети в този им вид от снощи, това ще бъде пагубно за българския транспортен бизнес. Малките и средните транспортни фирми ще бъдат доведени до невъзможност да извършват дейност, защото ще бъдат натоварени с изключително много допълнителни разходи.

      Транспортни фирми в България вече започват да търпят загуби. От Съюза на международните превозвачи тепърва ще обсъждат протести в Брюксел или Букурещ.

      Ангел Траков, международен превозвач: Губим хората. Големите фирми, вече мога да кажа, вече започнаха само от слуховете за възможност да се приеме този пакет, започнаха да регистрират фирми в други държави, да се прелокират, което е страшно. Не само за нашия бизнес, но и за икономиката на България, защото, първо, фирмите ще избягат, после и хората ще избягат.

      Въпреки споразуменията от миналата година - Директивата за командированите работници да не важи за шофьорите, според решението на Съвета, шофьорите пак ще трябва да получават ставки като в страните, през които преминават.

      Георги Цанов, собственик на фирма за тежкотоварни международни превози: Минималните ставки, договорени за съответните работници в съответните държави, което само по себе си административно натоварва страшно много, би натоварило всяка една фирма.

      Така, за да спазят всички изисквания, българските транспортни фирми ще се наложи да прибират шофьори със самолети, да им осигуряват хотели и да работят на ръба на закона, за да минимизират празните курсове, а оттам и загубите.

      България беше успяла да формира едно блокиращо мнозинство в Съвета. Против гласуваха Полша, Унгария, България, Литва, Латвия, Хърватска, Малта. Но Чехия, Словакия, които ни подкрепяха до този момент, снощи са гласували "за" промените, а Румъния - "въздържал се".

      Интересно ще е да видим, дали България ще заведе дело в Съда на ЕС, както преди седмица, заяви министър Росен Желязков, и как ще протекат преговорите между ЕП и Съвета.

      Свързани статии:

      България гласува против новите правила в международните превози
      България гласува против новите правила в международните превози
      България гласува против новите правила в международните пътни превози, които бяха приети късно снощи на среща на министрите на транспорта от Европейския съюз. Дебатите продължиха повече от 14 часа. Според министъра на транспорта Росен Желязков България все пак е успяла да се пребори за едно от исканията си - камионите да не се връщат в страната ни на всеки четири седмици.
      Чете се за: 00:42 мин.

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?