НОВИНИ

Миньор загина в "Оброчище". Активизираха се свлачища

39-годишен мъж загина, друг е ранен при в срутване в мангановата мина „Оброчище“ в село Църква край Балчик. Причината за инцидента е срутване на скална маса под земята, случаят вече се разследва. Дъждовете причиниха и много свлачища в страната,...

bnt avatar logo
от Даниела Георгиева, Деян Овчаров
19:55, 07.04.2015
Чете се за: 02:45 мин.
У нас
Миньор загина в Оброчище. Активизираха се свлачища

39-годишен мъж загина, друг е ранен при в срутване в мангановата мина „Оброчище“ в село Църква край Балчик. Причината за инцидента е срутване на скална маса под земята, случаят вече се разследва. Дъждовете причиниха и много свлачища в страната, подробностите – от Даниела Георгиева, пряко от Варна.

Срутването, при което загина един миньор, е станало на 350 метра под земята днес в 12 часа. Има и още един пострадал работник. След медицински преглед той е пожелал да се прибере у дома.

Земната маса в мината се срутила внезапно около 12 часа днес. Предполага се, че огромен къс е ударил смъртоносно 39-годишния Гюлент Акив. Останалите работници са били изведени от мината, а втората смяна, която трябваше да започне работа в 15 часа, не беше пусната в рудника. Днес никой от собствениците не пожела да говори. Нещо повече – на охраната на мината, както и на всички работници, беше забранено да разказват какво се е случило.

Същата беше ситуацията и пред портала на мината. „Нямаме право – такъв е регламентът ни на работа“, казаха работниците.

Над 300 души работят в мангановата мина, която се намира в землището на с. Църква. Дългогодишни миньори, които днес не са били на смяна, разказаха, че заплатите са ниски и няма достатъчно квалифицирани кадри.

Деньо Кондов каза: „Аз в тази мина съм работил 36 години от основаването още. Колко злополуки е ставало и ще стават пак, защото няма възпитани хора. ….. За 500 лева може ли да работи един миньор в рудника. И икономии правят, нямат и материали. - Какви материали? - Дето работят в рудника, крепежа и там са неопитни хора“.

Исмаил Исмаил, работник в мина “Оброчище”: „Трудови договори имате ли? Имаме. И какво пише в него? 610 лева основна заплата получаваш плюс 25 лева дават ваучери за храна. На администрацията не можеш да влезеш – няма личен състав, няма личен състав, няма нищо. Ако искаш да се поинтересуваш за нещо, не можеш“.

Работници разказаха още, че в мината никой не може да се пенсионира на 45-годишна възраст, както е по закон. И са убедени, че това е, за да се пести от обезщетения . Миньорите изчисляват, че на смяна се добиват по около 300 тона манган, но никой не знаел къде се изнася и на каква цена се продава. Собственик на рудника е едноличното акционерно дружество “Евроманган”, а собственикът на капитала е регистриран в Кипър, сочи търговският регистър.

Кално свлачище заплашва и живеещите във варненския квартал“Изгрев”. При всеки по-голям дъжд калта заплашва да затрупа входа на блок 184. Хората няколко пъти са се обръщали за съдействие към администрацията на район „Приморски“. Има ли изход от ситуацията – вижте в репортажа.

Тревогите на хората от тази кооперация започват през юни 2014-та година. След проливните дъждове тогава , кал от съседния имот започнала да се свлича, стигнала дори до входната врата и до паркираните там коли. Година по-късно свличането се активизира при всеки дъжд.

Надежда Дражева каза: “Писахме писма на четири,пет нива...имаме отговор, че трябвало да се назначи комисия от “Геозащита”, която да направи предписание, но такова няма.

„В интерес на истината кмета тук преди седмица се ангажира...очакваме и от там,но до момента няма нищо”, заяви Красимир Дерибеев.

Павлин Манолов каза: „Подземните гаражи на ниво “минус второ” непрекъснато се наводняват и от подпочвени води, и благодарение на тази кал тука.

За Веселинка, ситуацията е равносилна на затвор. При всеки дъжд за нея е невъзможно да изведе навън малкия си син, който е с увреждане.

“За него е просто невъзможно, той си остава затворен вкъщи без никаква възможност да излезе навън“, каза майката.

От Община Варна са направили предписание за издигане на подпорната стена с още няколко метра. От администрацията на район “Приморски” подчертаха, че ангажиментът да се укрепи и издигне защитното съоръжение е единствено на собствениците в кооперацията, тъй като и теренът, върху който е построен блокът, и съседният парцел са частна собственост.

Свлачищата се активизираха не само в Североизточна България. В община Сатовча вече четири са къщите, пострадали в селата Осина и Плетена.

Живеещите в тях хора са евакуирани. Експерти са установили, че къщите са опасни за живеене. Според кмета на общината Арбен Мименов те трябва да бъдат разрушени, защото стените са сериозно повредени и няма как да се укрепят. Вече е сключен договор с фирма, която да изготви проекти за укрепване на свлачищата в община Сатовча. Необходими са 2 и половина милиона лева, които ще бъдат осигурени от Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане.

След дъждовете по пътя Балчик – Албена се образуваха пукнатини по цялата ширина на пътя. Част от крайпътния банкет е потънал с около 50 сантиметра. В момента движението е отклонено само в едното платно. Проблеми има и по пътищата в Сърбия. От Ситуационния център към Министерството на външните работи предупредиха, че заради срутване на земни маси е отклонено движението по направлението Пирот - Ниш, което е част от Коридор № 10, засегната е железопътната линия. За пътуващите е осигурена алтернативен маршрут.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Нов график за движение на влаковете влиза в сила от неделя
Нов график за движение на влаковете влиза в сила от неделя
22:12, 13.12.2024
Чете се за: 05:45 мин.
Деветокласниците с най-добри резултати по биология след теста по природни науки
Деветокласниците с най-добри резултати по биология след теста по природни науки
21:54, 13.12.2024
Чете се за: 03:40 мин.
Пред БНТ: България и Унгария имат решение за транзита на руски газ, заяви Петер Сиярто
Пред БНТ: България и Унгария имат решение за транзита на руски газ, заяви Петер Сиярто
21:47, 13.12.2024
Чете се за: 00:37 мин.
Николай Денков: Нямам съмнение, че "Демократична България" имат същите цели като нас
Николай Денков: Нямам съмнение, че "Демократична България" имат същите цели като нас
21:33, 13.12.2024
Чете се за: 02:02 мин.
Наталия Киселова: Казах на президента, че може да разчита на мен, ако се стигне до номинация за служебен премиер
Наталия Киселова: Казах на президента, че може да разчита на мен, ако се стигне до номинация за служебен премиер
21:18, 13.12.2024
Чете се за: 03:20 мин.
Изложбата "Хроники от стомана" събира мечове, използвани у нас през Средновековието
Изложбата "Хроники от стомана" събира мечове, използвани у нас през Средновековието
20:56, 13.12.2024
Чете се за: 04:07 мин.
Eвтаназират болни овце в Ямболско
Eвтаназират болни овце в Ямболско
20:38, 13.12.2024
Чете се за: 01:52 мин.
Атанас Илков пред БНТ: Проверките на границата с Румъния няма да пречат на трафика след 1 януари
Атанас Илков пред БНТ: Проверките на границата с Румъния няма да пречат на трафика след 1 януари
20:24, 13.12.2024
Чете се за: 04:15 мин.
Атанас Запрянов: Край село Кабиле няма да се строи малък град на НАТО, а нов казармен район
Атанас Запрянов: Край село Кабиле няма да се строи малък град на НАТО, а нов казармен район
20:16, 13.12.2024
Чете се за: 01:20 мин.
Президентът се срещна с Кубрат Пулев и получи боксови ръкавици като подарък
Президентът се срещна с Кубрат Пулев и получи боксови ръкавици като подарък
19:49, 13.12.2024
Чете се за: 01:32 мин.
МТС: Свидетели сме на поредни спекулации за изграждането на жп връзката между България и РСМ
МТС: Свидетели сме на поредни спекулации за изграждането на жп връзката между България и РСМ
19:32, 13.12.2024
Чете се за: 04:02 мин.
"Искам да ме чуете!": Депутати и родители обсъдиха проблемите пред децата с увреден слух
"Искам да ме чуете!": Депутати и родители обсъдиха проблемите пред децата с увреден слух
19:19, 13.12.2024
Чете се за: 01:55 мин.
Топ 24
Най-четени
Среща за Турски поток в Будапеща
Среща за "Турски поток" в Будапеща
Реформата в БДЖ: Нови влакове и погасяване на стари дългове
Реформата в БДЖ: Нови влакове и погасяване на стари дългове