1.1 милиона лева отпусна правителството за ремонт на кораба “Академик”. В новините на БНТ 2 многократно сигнализирахме за спешната нужда от средства за единствения български научно-изследователски плавателен съд. Ако и след третото удължаване на срока му за експлоатация не беше направен ремонт, българското участие в редица международни проекти нямаше да се осъществи, а от това следваха и санкции.
Последният ремонт на “Академик” е направен през 2010 г. От следващата година страната ни беше заплашена да остане без научно-изследователския си кораб, тъй като той спешно се нуждае от ремонт.
Проф. Веселин Пейчев - директор на Института по океанология при БАН
“Различните системи вече започват да дават дефекти. Много намалява и скоростта на кораба, от 10 възела, някъде на 4 възела и половина, тъй като има голямо обрасване по корпуса."
Експлоатацията на кораба беше удължена за трети път, който е и последният възможен.
Тодор Ангелов – главен механик на кораб “Академик”
“Корабът получи удължение, което до този момент никой кораб не е получавал от страна на Българския корабен регистър и от страна на Морска администрация. Те взеха тези решения, защото корабът действително се поддържаше в основния си състав като машини, като котвени и други устройства.”
Тази година “Академик” е направил 20 експедиции, които са над 100 плавателни дни.
Проф. Веселин Пейчев - директор на Института по океанология при БАН
”Този кораб е свършил една много добра работа на България, тъй като с него се изпълняват задълженията към ЕС за екологичен мониторинг на черноморските води за определяне запасите на промишлени видове риба. Той е носител и на единствената подводница на България – малката изследователска подводница. Може и да изпълнява и много други функции."
След отпускане на средствата и извършване на ремонта, корабът ще продължи да изпълнява всички тези функции. Очаква се “Академик” да бъде отново на вода в началото на март.