НОВИНИ

Потребители сигнализират за нов проблем с електронните винетки

Повече от 2 месеца след официалното представяне на новата електронна винетка проблемите на потребителите продължават. Екипът ни тръгна по следите на винетки, закупени и валидирани, но за несъществуващи номера. Защо новата система го позволява и могат ли да бъдат коригирани сгрешените номера вижте в репортажа на Боряна Черганова и Мирослав Милков.

Боряна Черганова
от Боряна Черганова
11:05, 21.02.2019
Чете се за: 02:17 мин.
У нас
Станислав Брезин: Казвам се Станислав Брезин и съм тук, ако мога да помогна на всички, които са сгрешили по някакъв начин при въвеждането на регистрационните номера при заплащане на тол таксата. Моят случай, преди две седмици, заплатих 2 такси съответно при въвеждането съм се заблудил и съм въвел грешно и двата номера. Клавиатурата беше на латиница и в бързината, автомобилът ми е София Варна, аз съм ги въвел аналогично на латиница SV, а не CB. Впоследствие се оказва, че нямам валидни винетни такси заплатени реално, а парите са преведени на АПИ. Предположих, че би трябвало да бъде въведено на латиница и така се обърках.Тези винетки са невалидни, но както съм ги въвел грешно излиза, че са валидни, но реално аз нямам винетка.

Оказва се, че Станислав е успял да валидира невалидни регистрационни номера, като е платил годишните винетки за два леки автомобила по 97 лева. Затова решава да си потърси правата на потребител.

Станислав Брезин: Тръгна ходене по мъките, с телефони от сайта, звънях, всеки ме препращаше съответно при друг служител като съответно ми обърна внимание единствено човек от IT поддръжката. Обясни ми, че няма вариант законово да си върна преведените пари.

Сгрешени данни въведени при закупуване на стикери не могат да бъдат коригирани, нито да бъдат връщани парите за винетки с несъществуващи номера валидирани от системата на АПИ, обявиха от Националната тол система.

Проф. Олег Асенов: Законодателят ясно е постановил, че отговорност за въвеждане на данните на машините за самообслужване при таксуване на електронна винетка носи потребителя.

По регламент регистрационните номера в България са с букви, които могат да бъдат намерени и на латиница, затова въвеждането, независимо дали е на кирилица или на латиница трябва да съответства на буквения израз на регистрационния номер. Системата обаче не може да проследи валидността на номера.

Проф. Олег Асенов: Такъв номер теоретично би могъл да съществува. Включително би могъл да съществува номер и от 6 цифри. Както и сме виждали по пътищата и други интересни номера, които съществуват. Защо обаче потребителят няма възможност да върне сумата пари, ако е сгрешил при закупуването на винетка, както би трябвало да се случи с всяка стока и услуга в рамките на ЕС? Защото това, което заплаща потребителят не е стока и не е услуга. Това е държавна такса.

Докато разговаряхме с професор Асенов на гишето за обслужване на клиенти на АПИ дойде още един потребител, изгорял с винетка за 97 лева заради грешка.

Орлин Милков: Една буква е сбъркана, последната, от бързане както обикновено се случва. Какво съм написал, вместо М К буквата. Която на клавиатурата мисля, че е съседна.

Така сте закупили винетка на някой друг?

Точно така, почерпил съм собственикът на друг автомобил с годишна винетка. Аз естествено, както всички хора в България има начин да разбера кой е човекът и да се разбера с него по някакъв начин, ако мога да се разбера и като не мога и да я анулирам, нищо, че съм си заплатил, явно по този начин.


Потърпевшите имаха достатъчно чувство за хумор, за да влязат във фазата на шегата, като вече има и вицове за закупуване на чужди винетки.

Орлин Милков: Така е, надявам се някой път и мен някой да ме почерпи, с каквото и да е.
Проф. Олег Аенов: От 1 милион и 500 в момента имаме докладвани жалби за по-малко от 150 случая, това са докладвани, вероятно има още толкова недокладвани. Но казвам, че за 1 млн и 520 транзакции - 150 случая са по-малко от 0,01 процент.

Този процент от хора обаче, не могат да коригират сгрешената буква, защото законът не го позволява от съображения за сигурност.

Проф. Олег Асенов: Защото, ако някой овластен да редактира данни, той утре може да редактира, който си иска номер, по който си иска начин, включително да даде право на ползване на автомобил, който изобщо не е заплатил винетка.

В Националното тол управление е създадена работна група, която анализира всички тези сигнали. Дали са си тримесечен срок за обобщение на ефективността на системата. След това ще предложат на законодателя евентуални решения. Признават, че ако има пропуск, той не е във функционалността на системата, която стриктно следи разписаното в закона

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Цивилни бяха евакуирани от последния джихадистки бастион на Ислямска държава
Цивилни бяха евакуирани от последния джихадистки бастион на "Ислямска държава"
Британските износители притеснени за бъдещето на шотландското уиски след Брекзит
Британските износители притеснени за бъдещето на шотландското уиски след Брекзит