НОВИНИ

Разделят Закона за движение по пътищата на три нови закона

Разделят Закона за движение по пътищата на три нови. По-строги санкции за шофьорите-нарушители и отнемане на книжката при три тежки нарушения в рамките на две години, предвиждат промените. Коланите и видеорегистраторите в автобусите стават задължителни, а автомобилите ще имат собствено досие.

Александър Марков
от Александър Марков
18:04, 23.04.2018
Чете се за: 02:18 мин.
У нас
Снимка:
Валентин Радев, министър на вътрешните работи: Досега като имаше закон, какво от това? Сега го правим на три - това механично разделяне ли е, има ли политики вътре, какво правим, за да не се случват това? Знаете, бяха около 1000, станаха след това около 600 по времето на г-н Цветанов, и след това леко ги повдигнахме 682 жертвите на пътищата. Ние сме 98 на 1 млн. жители, само Румъния е преди нас, искам нещо по-съществено да се случи.
комисар Бойко Рановски, нач. на отдел "Пътна полиция", ГДНП: По сега действащия текст, пътният полицай трябва да преценява, по новия текст ще се изисква документ, защото полицаят не му е работата да преценяват, полицаят работи с документи. В новия текст сме вкарали изискването да се представи необходимия документ, така че да няма преценка на контролния орган.
;

Сегашният Закон за движение по пътищата ще се раздели на три: Закон за движение по пътищата, Закон за пътните превозни средства и Закон за водачите на МПС с цел: да намалее броят на катастрофите и жертвите по пътищата, да е ясно МВР и МТИТС за кой закон отговарят и за да се въведат механизми за борба с тежките нарушители на пътя.

Според предложенията, които са все още на обществено обсъждане, книжка ще се отнема не само когато шофьор остане без контролни точки, а и когато извърши някое от следните 7 нарушения 3 пъти за 2 години:

  • употреба на алкохол/наркотици
  • участие в гонки
  • движение в насрещното платно
  • движение в аварийната лента
  • превишена скорост с над 50 км/ч в населено място
  • преминаване на червен светофар
  • отнемане на предимство на пешеходец на пътека.
;

Въвежда се специален текст, според който пътен полицай ще може да отнема книжката на шофьор, за когото със съответния документ се установи, че не отговаря на психологическите и медицински изисквания.

Думата „видимо“, която отваряше възможността за субективна преценка на пътния полицай дали сме психологически годни, отпада.

Участието и организирането на гонки ще се наказва доста по-строго - с глоба от 3000 лева и отнемане на книжката за 12 месеца.

С по 50 лева ще се увеличат глобите за преминаване на червено, отнемане предимството на пешеходец, неправилно паркиране. Шофирането с над 10 км./ч. ще се наказва с 20 лева и така стъпаловидно за всеки 10 км. отгоре.

Ако предоставим автомобила си на пиян, дрогиран и неправоспособен шофьор, ще ни отнемат колата. Същото важи и сега, ако шофираме без винетка.

;

Освен санкции, които дават според самите наблюдения на МВР, минимален ефект, експертите смятат, че самата система трябва да произвежда грамотни шофьори, които управляват и технически изправни автомобили.

В закона ще се запише, че всеки автомобил трябва да има техническо досие, в което да се вписват направените конструктивни промени по автомобила, резултатите от ГТП-та, показанията на километража, както и застрахователните обезщетения и станали катастрофи. Целта е да се знае какви коли се купуват и продават и дали са технически годни.

Коланите в автобусите стават задължителни за всички автобуси, които осъществяват обществен превоз на пътници по линии над 30 км., те ще бъдат оборудвани задължително и с видеорегистратори. Автосервизите ще влязат в регистрационен режим и ще трябва да издават 6-месечни гаранции за извършените ремонти, а търговците на авточасти втора ръка - ще доказват техния произход, за да се пресече практиката да се крадат коли, за да се разпродават на части.

;

По отношение шофьорските изпити - ще се пренапишат и опростят въпросите в листовките, ще се въведе втори етап на теоретичния изпит и кандидат-шофьорите ще могат да обжалват, ако бъдат скъсани на кормуване.

Експерти предлагат дрогираните шофьори пък да преминават през сериозно сито, преди да получат шофьорската си книжка обратно:

Владимир Тодоров, предс. на Асоциацията на пострадалите при катастрофи: Когато някой бъде засечен да има "допинг", преди да му се установят правата той отново минава проба. По аналогия, на лице, което е хванато да шофира след употреба на наркотични вещества, обикновено книжката се отнема за 12 месеца. Преди изтичането на този срок, той да направи за своя сметка тест за наркотици и ако само този тест е чист, тогава да се пристъпва към връщането на книжката, защото знаем, че тестът за наркотици може да отчете един период от 1 месец, 2 месеца.
;

Новият закон все още е на обсъждане до 4 май. След това тепърва ще влезе в комисиите на Народното събрания. Работата по него започна преди 7-8 месеца, когато автобус отново се преобърна на АМ „Тракия“.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Евростат: Българинът харчи най-малко в ЕС за книги
Евростат: Българинът харчи най-малко в ЕС за книги
20 години затвор за оцелелия джихадист от парижките атентати
20 години затвор за оцелелия джихадист от парижките атентати