Частна болница в Люлин отчита пациенти в болница, без да ги лекува. Това установи проверка на Здравната каса след сигнал на БНТ. Оказва се, че наша служителка докато е на работа, се води и хоспитализирана в болница "Люлин". Това е най-честата измама на болниците, твърдят проверяващите.
Живее наблизо, а и кабинетът на личната й лекарка е в болницата. Отишла при нея с лека болка под ребрата.
Яна Бенчева - компютърна графика, БНТ: Личният ми лекар ми даде направление при гастроентеролог за преглед, отидох на преглед при гастроентеролог и той каза, че трябва да ме хоспитализират, за да ми направят изследвания, за да видят от какво е тази болка. Дойдох аз въпросния понеделник, записаха ме, направиха ми ехография, взеха ми кръв и урина и ми казаха да си ходя след 2 часа да и дойда да се изпиша в четвъртък.
Силно възмутена, Яна подава сигнал към Здравната каса. Инспекторите се отзовават моментално.
Багряна Маркова - директор "Връзки с обществеността", НЗОК: Значи влизаме вътре, за да се дехоспитализира.
Яна Бенчева - компютърна графика, БНТ: Значи на втория етаж трябва да се качим. Възмути ме, стори ми се измама. То е като да видиш някой да ти бърка в джоба и да не му кажеш нищо. Ами споделих с познати хора и с близки. Някои хора са попадали в същата ситуация в други болници, но ме подкрепиха, казаха по-добре сигнализирай, други пък смятат, че няма смисъл, нищо няма да се промени. Дойдох да се хоспитализирам.
Яна е приета в болницата по 74 клинична пътека от понеделник - показва и онлайн регистъра в касата. По тази пътека касата би платила 720 лева. Твърде добра цена за едно изследване с ехограф и на кръв. Какви са били показанията й за прием в болница искаме да разберем от лекуващата лекарка. Но тя не пожела да отговори.
Лакарката: Нали нямате нищо против на тези въпроси да отговори човекът, който е оторизиран за това.
Багряна Маркова - директор "Връзки с обществеността", НЗОК: Пресаташето не хоспитализира, вие хоспитализирате?
Лекарка: Нека да поканим хората, които имат отношение
Багряна Маркова - директор "Връзки с обществеността", НЗОК: Госпожата е била на работа по времето, в което е била хоспитализирана при нас
Лекарката: А това вече е голям проблем съгласна съм
Управителката на болницата също не иска да дава обяснения
Лалка Коева - член на управителното тяло на МБАЛ Люлин: Нека да видим, тече проверката нека, за да говорим с лекуващи лекари
Д-р Страшимир Генев - дир. на дирекция "Болнична медицинска помощ", НЗОК: При болнично лечение се изисква да се лежи, иначе какъв е смисълът от това всяка една процедура би могла да се извърши и в извънболничната помощ без тези неминуеми хотелски разходи, които са присъщи за болничното заведение.
БНТ: Тази нарушения чести ли са?
Д-р Страшимир Генев: Смятам, че да. Поне от жалбите, които получаваме от пациентите, за съжаление обаче, това е върха на айсберга.
Яна Бенчева: Мисля, че трябва да сме будни и да сигнализираме за такива неща.
БНТ: Сега диагноза получихте ли?
Яна Бенчева: Ами не, не получих диагноза, нямам епикриза всъщност и резултати от изследванията никакви нямам, това е след престоя ми, четиридневен, в тази болница.
Проверката на касата се проточи дълго. Излязоха и други мними хоспитализации. Пък откриха в здравното досие на Яна и още една, отново в частна болница. А тя и там не е лежала. Още повече - платила си е за една процедура на частно. Ще проверят и другата болница. От няколко месеца имат вече възможност да са по-гъвкави в контрола си и да реагират бързо на всякакви сигнали.