ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Служебният кабинет спря процедурата за отдаване на концесия на Летище "София"

Чете се за: 01:32 мин.
Икономика

Година след като беше обявена, концесията на летище "София" беше прекратена. Това реши служебният кабинет на днешното си заседание. Мотивите процедурата да бъде спряна са няколко. Паралелно с концесията на летището е обявена такава и за белградското "Никола Тесла", към което интересът бил по-голям. Освен това концесията на столичното летище била на база пътникопотокът за 2014 година, а оттогава летището постоянно бележи ръст в броя на пътниците. Със спирането на концесията на летище "София", с парите от която трябваше да се покрият дълговете на БДЖ, въпросът за оздравяването на българските железници отново се връща на стартова позиция.

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.

Процедурата за концесия беше обявена от второто правителство на Бойко Борисов, срокът ѝ беше удължаван 4 пъти, а условията към евентуалния концесионер бяха няколко: да плати 550 млн. лв. еднократна концесионна такса, да изплаща по 7% годишно от приходите на летището, да инвестира 306 млн. лв. за 35 години и да изгради нов Терминал 1. Служебното правителство, обаче, направи ревизия на условията на концесията и реши в крайна сметка да я отмени.

Ирина Белчева, говорител на МС: Законовите основания са свързани с наличие на обективни основания и обстоятелства, които не са били предвидени при приемане на решението за откриване на процедурата. Мотивите да се стигне до това решение наскоро бяха изложени от министър Алексиев.

А конкретните мотиви, обявени от Министерството на транспорта по-рано днес, са няколко: на концесия се отдава и летище "Никола Тесла" в Белград, към което интересът е доста по-голям. Един и същи кандидат не може да оперира две летища на по-малко от 450 км. разстояние, а в концесиите на двете летища има и еднакви кандидати. Освен това, посочват от транспортното министерство, концесията на летище София е обявена при финансови резултати от 2014 г. За 2016 и 2017 г. резултати били доста по-добри.

Самият транспортен министър Христо Алексиев обяви през март, че концесията не защитава държавния интерес и ще доведе до отлив на летищни оператори, изискванията за инвестиции в летището също били сериозно неглижирани.

Христо Алексиев, служебен министър на транспорта /21.03.2017 г./: Държавата явно с тази концесия иска да получи едни "къси пари", които ще отидат някъде, и не се интересува от развитието на летището, макар че го предоставя на концесия за 35 години.

С парите от концесията трябваше да се покрият 460-те милиона лева дългове на БДЖ. С отмяната на концесията сега сагата "дългове на БДЖ" се връща на стартова позиция.

Петър Бунев, Синдикат на железничарите - КНСБ: Продължават преговорите с кредиторите. Ние плащаме в момента доста скъпо - наказателна лихва 8%, така че решения трябва да се търсят и това, което министър Алексиев подхвана - да бъде рефинансиран, тъй като парите сега са доста по-евтини, отколкото ние плащаме, е едно от решенията.

А ако рефинансирането на задълженията на БДЖ на по-ниска цена не се осъществи, други предлагат радикално решение.

Симеон Ананиев, предс. на Асоциацията на жп превозвачите: Или предоговаряне тотално, намаляване на дълга, или обявяване в несъстоятелност и да строим нова железница. Това не са средства, които са гарантирани от държавата.

От БСП приветстваха спирането на концесията.

Жельо Бойчев, БСП лява България: По никакъв начин няма как да приемем обвързването на правителството на ГЕРБ процедурата за концесия на летище София с модернизацията и спасяването на БДЖ. няма никаква логика, която да кара двата въпроса да бъдат вързани един с друг.

Дали кабинетът "Борисов 3" ще отмени отмяната на концесията и ще стартира процедурата наново, ще видим.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?