Столичната община използва холандския опит за планирането и изграждането на велосипедната инфраструктура на София. На практически семинар експерти споделиха пречките и начините, по които те са били преодолени, докато велосипедът се превърне в любимо превозно средство на холандците.
Холандия е страната с най-добре развит велотранспорт в Европа. Велосипедите там са повече от хората. На човек се пада по велосипед и половина. В Амстердам хората използват повече колело, отколкото автомобил, а средно гражданите карат по около час на ден. На семинара, организиран от платформата Холандско велопосолство, посланикът на Холандия пристигна с колело.
Н.Пр. Том Ван Оорсхот, посланик на кралство Нидерландия
"Шофьорите не са свикнали с велосипедите и ти трябва да предполагаш какви ще са реакциите им. Това понякога е трудно, но аз съм се научил как реагират шофьорите и вземам предвид техните понякога странни реакции, но нещата се подобряват много бързо."
Своите неволи споделя и един софийски велосипедист.
Орлин Тенчев, "Велоеволюция"
"Велосипедистът кара най-вдясно, а най-вдясно на пътя има всякакви неща - стърчащи коли, дупки, боклуци, локви."
Оказва се, че на Холандия ѝ е отнело 40 години, за да стигне до днешното развитие на градското колоездене. Проблемът не е бил само в инфраструктурата, която постепенно се изгражда, или само в отношението на шофьорите, а и в рекламата на колоезденето по един иновативен начин и в комбинирането му с другите видове транспорт. Пред Столичната община обаче има и други предизвикателства.
"Как се прави велоялея с павета?"
Евгени Крусев, зам.-кмет на София
"Велоалеята се прави, когато паветата са гладки, с глатка повърхност и са подледен по правилния начин."
"Т.е. не е невъзможно?"
Евгени Крусев, зам.-кмет на София
"Не е невъзможно и точно това ще докажем с реконструкцията на булевард "Дондуков"."
Проектите, които Общината консултира с холандските експерти, са бъдещите велоалеи по булевардите "Патриарх Евтимий", "Скобелев" и "Васил Левски".