Близо половината курсове на българските превозвачи след приемането на пакета "Мобилност" в сега предлагания вариант ще бъдат празни. Това посочват в свое общо становище браншовите асоциации на България и още шест засегнати държави. България вече заяви, че ще заведе дело в Съда на Европейския съюз, ако пакетът окончателно бъде приет през юли.
46% празни курсове очакват българските тежкотоварни фирми, ако тирът трябва да се прибира на всеки 8 седмици, а шофьорът на четири.
Димитър Димитров, Камара на автомобилните превозвачи: Все пак има едни 18 месеца, докато влезе в сила връщането на превозното средство. Що се отнася връщането на водача, за съжаление, то влиза на четвъртата седмица и оттам именно ще дойдат трудностите на българските превозвачи.
Веселин Стоянов има голяма фирма с около 200 камиона, оперираща в цяла Европа. Той обмисля изтеглянето си от България.
Веселин Стоянов, собственик на фирма за тежкотоварни превози: Ние не сме против защитата и социалните права на шофьорите. Напротив, осигуряваме със сигурност възможността за връщането на шофьора при негово желание. Но в никакъв случай не можем да приемем, че това трябва да бъде задължителна мярка.
Освен загуба за фирмите разпоредбите биха довели и до 2% увеличение на въглеродните емисии, което противоречи на т.н. "Зелена сделка": основна политика на ЕК за 90% по-малко вредни емисии до 2050 г.
Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи: Това е може би първият законодателен акт на Европарламента, който разделя ЕС не по политически признак, а по чисто географски признак.
България и държавите от Източна Европа "против" пакета нямат достатъчно гласове срещу западноевропейските държави.
Магдалена Милтенова, Конфедерация на автобусните превозвачи: Това е абсолютна дискриминация по отношение на нашите колеги.
Оттук нататък след гласуването България ще трябва да обмисли стратегията при евентуално окончателно гласуване на 8 юли.
Халил Летифов, председател на Комисията по транспорт в НС: Следващата стъпка, която идва поред и, според мен, ние ще я предприемем е колективен иск към Съда на ЕС за това, че са нарушени основни принципи на ЕС и с това се наказва една част от бизнеса, а и от страните от периферията.
Фирмите ще трябва да инсталират и електронни тахографи, което е инвестиция от по 1500 евро за тахограф.
14 000 шофьори и административен персонал, зает в тежкотоварния транспорт у нас, е застрашен да изгуби работата си. С 1,5% би спаднал БВП на България, ако пакетът "Мобилност" влезе в сила.
Българските и румънски превозвачи организираха неколкократни протести у нас и в Европа, но промените в пакета са пред финално гласуване без оценка за въздействие.