НОВИНИ

Асен Личев: Внос на незаконни отпадъци в България няма

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
08:38, 11.11.2021
Чете се за: 02:57 мин.
У нас
Слушай новината

Вносът на незаконни отпадъци в България е спрян, заяви в "Денят започва" служебният министър на околната среда и водите Асен Личев.

"Безспорно е спрян и не може по никакъв начин да се внася този боклук на "Ндрагета", на италианската мафия", посочи министър Асен Личев.

Министър Личев алармира, че 9000 тона от този боклук стоят на склад на площадката на "Феникс Ресурс" в Плевен, а 280 тона се съхраняват на площадката на ТЕЦ "Бобов дол".

По отношение на отпадъците в Плевен, става дума за документна измама на служебни лица, отговорили на италианските власти, че този боклук е рециклиран, за това те не искат да си го върнат обратно. Това ще създава проблеми на българската страна, коментира министър Личев. Фирмата ще е задължена да премахне количеството смесен отпадък от площадката - или да го изнесе обратно или да го депонира някъде извън територията на страната.

По отношение на сагата "Вера Су" и екологичното състояние на местността "Яйлата" служебният министър заяви:

"Главният въпрос, който никой никога не го задава е как един кораб, 5-10 хиляди бруто регистър тона, успя да се блъсне в отвесен български бряг? Представете си, че този кораб беше пълен с тротил и беше влезнал във Варненския залив".

По думите му страната ни е успяла да предотврати екологична катастрофа, ако самият кораб се беше разцепил на място.

"Защото там ударно щяха да се разлеят азотни съединения от порядъка на 2800 тона, които безспорно щяха да увредят местната флора и фауна, както и брега на защитената местност", допълва Личев.

При катастрофата на кораба със скалите са се образували две пробойни, откъдето много бавно са изтичали разтворени амониеви съединения в морската вода. Сега вече 75 пъти са по-ниски концентрациите, отколкото по време на разтоварването и съвсем са се приближили към нормалните стойности, увери екоминистърът.

Той допълни, че чрез морска администрация е възложил на Института по икономика екологична оценка за риска, който товарът създаваше на това място върху водната екосистемата и защитената местност.

Оценяването на този риск ще бъде предявено към корабособственика или застрахователите.

Целия разговор може да гледате във видеото.

Гледайте повече теми от "Денят започва"

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
България ще търси първа победа над Украйна
България ще търси първа победа над Украйна
Проф. Петко Салчев, НЗОК: Силният натиск върху интензивните отделения намалява
Проф. Петко Салчев, НЗОК: Силният натиск върху интензивните отделения намалява