НОВИНИ

България и Румъния в очакване на Шенген: Какво ще спечелят и какво ще изгубят икономиките?

Ива Стойкова
от Ива Стойкова
09:59, 18.12.2023
Чете се за: 04:20 мин.
По света
Слушай новината

Шенген означава много повече от свободно движение без граничен контрол. Той е политически проект с икономически ефект. Зад членството в Шенген стоят практически цели, а не само теми като дипломация и преговори. В Румъния изчисляват, че всяка година икономиката на страната губи 0,5% от БВП. Всеки произведен автомобил се оскъпява със 100 евро заради чакането по границите. Изчисленията на български икономисти са, че губим между половин и един милиард лева от износ.

"Основната полза е наистина да бъдеш част от единния пазар, защото днес ние сме в ЕС, но не сме напълно интегрирани", заяви Кристиан Паун, професор в Букурещкия университет за икономически изследвания.

Румънските власти са изчислили, че всеки месец икономиката на страната губи милиони заради това, че не е в Шенген.

"Имаме много товарни превози, които чакат на границата между Румъния и България за нищо - защото сме част от една и съща икономическа зона, каквато е ЕС".

Според Адриан Николов (старши икономист в ИПИ) членството в Шенген води до увеличение откъм половин до един процент на износа към останалите шенгенски държави.

"Това за нас би означавало някъде между половин и един милиард лева повече износ. Това е горе-долу пропускът, който губим всяка година. Много важно е да се има предвид, че тук става дума за динамика т.е. това е ефект, който се трупа в годините. И колкото повече се бавим, ние изпускаме всяка една следваща година, в която може да се натрупва този положителен ефект"

Шенген означава още повече сигурност за бизнеса, по-ясни условия на работа, спестяване на разходи.

"Нашите промишлени предприятия са ориентирани най-вече към бизнес отношения със западноевропейски партньори. Италия е много голям пазар за нашата индустрия, Германия също, най-вече на междинни продукти. По тази линия ние на практика генерираме повече заетост, повече икономически растеж, практически в цялата страна всички тези неща са навързани", категоричен е Адриан Николов, старши икономист в ИПИ.

Единният пазар е възможност за малките и уязвими икономики заради намалените разходи.

"България и Румъния разполагат с Черно море и възможността да превозват стоки и услуги към ЕС, но не се възползваме от този шанс", каза Кристиан Паун, професор в Букурещкия университет за икономически изследвания.

Във или извън Шенген транспортната свързаност е проблем, който очаква решение. Според Кристиан Паун Румъния губи много пари заради липсата на инфраструктура. Той определя Шенген като специален клуб, в който трябва да бъдеш подходящо облечен.

"Дали сме подходящо облечени - това е въпросът. Ако попитаме политиците, те ще отговорят, че са направили всичко. Но ако погледнем реалността, ще видим, че това не е истинският отговор. Смятам, че трябва да работим повече, за да бъдем по-добре подготвени за участие в този клуб".

Членството на България и Румъния в Шенген ще повиши доверието на инвеститорите, но преди това двете страни трябва да се преборят за доверието на политиците.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
16 отбора очакват с трепет жребия за 1/8-финалите в Шампионската лига
16 отбора очакват с трепет жребия за 1/8-финалите в Шампионската лига
Верижна катастрофа със 7 коли и автобус край Бургас
Верижна катастрофа със 7 коли и автобус край Бургас