ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

България ще получи нови 35 влака (ОБЗОР)

Чете се за: 04:10 мин.
У нас

"Хванахме последния влак, за да не изгубим средства по ПВУ", подчерта премиерът Росен Желязков

Снимка: Десислава Кулелиева, БНТ
Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
Слушай новината

Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов подписа договор за 35 нови електрически мотрисни влака.

Инвестицията е на стойност над 1 милиард лева. А първите 12 влака са с пари от Плана за възстановяване и устойчивост. Те са с най-високо ниво на сигурност. Изпълнител на договора е консорциум "БУЛЕМУ", в който участват компаниите "Алстом" и "РВП ИНВЕСТ" ЕООД.

Най-мащабният договор за доставка на нови влакове вече е факт.

Росен Желязков, министър-председател: "Успяхме да хванем последния влак. Последния влак от това да не изгубим ресурс по ПВУ и да направим сложното финансиране, което да позволи да се придобият 35 влака."

12 от влаковете са на стойност 363 млн. лева и ще бъдат финансирани от Плана за възстановяване и устойчивост, а останалите 23 влака ще струват над 696 млн. лева, като ще бъдат включени в Социалния план за климата на България.

12 влака - 363 млн. лева
23 влака - 696 млн. лева

Всеки от новите влакове ще има по 6 вагона и 351 места, а в модернизираните участъци тези влакове ще може да се движат със 160 километра в час.

35 влака с по:
6 вагона
351 места
скорост: 160 км/ч.

Новите влакове за България все още не са произведени.

Габриел Станчу, изпълнителен директор на компанията "Алстом" за Румъния, България и Молдова: "В тази индустрия никой няма налични произведени единици. Да произведем толкова много мотриси до август 2026 г. - това е голямо предизвикателство, но компанията е мобилизирана. Започнахме още преди подписването на договора да обсъждаме всички детайли, така че в най-кратки срокове ние ще преминем към изпълнение."

Преди три месеца тази инвестиция изглеждаше абсолютно невъзможна - каза транспортният министър.

Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на транспорта и съобщенията: "Това е може би най-голямата поръчка за последните 20 години и със сигурност е като парична стойност най-голямата инвестиция в железопътен подвижен състав. Разговорите с ЕК по никакъв начин нямаше да завършат успешно, ако ние не бяхме дали ясни гаранции за реформите."

Росен Желязков, министър-председател: "Предстоят сложни задачи, които са свързани с бенефициентите, с преструктуриране на Български държавни железници, с осигуряването на българския ремонтен капацитет и ресурс от страна на държавата, с навременната доставка на влаковете. Имаме ангажимента да реформираме бизнес процесите в българските железници."

И на перона на Централна гара посрещат с радост новината за новите влакове.

Бойка Димитрова, пътуваща: "Това не е лошо като идея. Защото има и много старички влакове, които са ми набори. Аз пътувам 26 години само с БДЖ. Последната година има подобрения. Беше много зле преди това. Влаковете са по-чисти, няма сняг във вагоните зимата. Даже в последните два-три месеца няма и закъснения."

Калина Стоилова, пътуваща: "Те дори и да им предоставят нови влакове, трябва хората да ги опазят един вид."

Страната ни е поела ангажимент пред ЕК до края на годината да се сключат договорите за обществена услуга в железниците. Така по всяка дестинация ще има конкуренция от поне двама оператора.

Последвайте ни

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?