ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Елисавета Белобрадова, ПП-ДБ: PISA не е оценка за образованието, а е оценка за липсите му

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 02:55 мин.
У нас
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      PISA е тест на икономическата общност, която измерва определени практически умения у 15-годишните в 81 държави по света. Тя мери нещо, което нашето образование не предоставя, коментира в студиото на "Денят започва с Георги Любенов" Елисавета Белобрадова от ПП-ДБ.

      "PISA не е оценка за образованието, а е оценка за липсите му. Защото българското образование доставя други неща. Големият проблем е, ние как преподаваме знанията на децата си и с каква цел го правим. Ние не сме поставили това изискване пред учителите - децата да могат да прилагат знанията си и нямаме никакви критерии за това, при подготовката на учителите във факултетите", поясни тя.

      По думите ѝ, имаме изключително консервативна в това отношение система, в сравнение с другите страни и допълни, че у нас образованието е станало жертва на политически борби - всеки път когато се опитват политиците да се харесат на избирателите, започват да спекулират с образованието.

      "Трябва да има политически консенсус, тази тема да бъде оставена "на мира" от гледна точка на политически манипулации и да започнем да подкрепяме учениците, учителите и тези, които подготвят учителите, за да може образованието ни да достигне тази насоченост, децата да заобичат знанието и да го прилагат правилно."

      Според Белобрадова, няма как да изискваме от учителите нещо, за което те не са подготвени - ние не подготвяме качествено учителите си. Няма реформа, променя се нещо дребно, "на парче". Нещо положително в тази посока беше стабилизирането на доходите на учителите, подчерта тя.

      "Има млади кадри, но за да мотивирате един млад учител, трябва да го научите да разбира и да обича професията си, за да бъде свободен и силен в нея. Ако не е подготвен добре, той чувства нестабилност, независимо от дохода."

      Белобрадова обясни, че подобряване на резултатите на PISA не трябва да е самоцел, а важната цел е да се повиши функционалната грамотност на учениците, чрез промяна на учебните програми, олекотяване откъм фактология, което не значи децата да спрат да учат факти, но да се научат да боравят с тези факти, промяна на оценяването т.е. въпросите и начинът на изпитване.

      Вижте целия разговор във видеото

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?