НОВИНИ

Фарът край Шабла, който е ориентир за корабите в Черно море, отваря врати за посетители

фарът шабла ориентир корабите черно море отваря врати посетители
Снимка: БТА/Архив
bnt avatar logo
от БНТ , Източник: БТА
09:49, 18.08.2024
Чете се за: 03:52 мин.
У нас
Слушай новината

Шабленският фар, който от 1856 г. досега е ориентир за корабите в Черно море, отваря врати за посетители и тази година в Международния ден на морските фарове - 18 август. Фарът на нос Шабла е отворен за посещения само днес от 9.30 часа до 16.30 часа.

Шабленският фар е най-високият и най-старият в Черно море. Проблясващата му светлина е видима на разстояние от 17 морски мили. Нашият фар е построен през 1756 година. Има един фар, който е по-стар от него, но се намира на европейската част на Босфора. Това е Румели Фенери, който е построен 1583 г., казва дългогодишният му пазач Наньо Нанев. По думите му двата фара са почти идентични, но Румели Фенери е малко по-нисък.

Нашият фар е висок 32 метра. Направен е само от камък и хоросан. В Деня на отворените врати хората могат да видят конструкцията на кулата отвътре, която е уникална, устояла е на земетресения и на времето. Има и експозиция, която включва използвани генератори и старата фарова глава, както и снимки. Посетителите могат да се снимат на балкона на първия етаж.

Постройките около фара са изградени по-късно. Една от тях е от 1855 година. Тогава след много писма и молби и след Кримската война се създава Отоманската фарова служба. От 1 февруари 1856 г. възстановеният Шабленски фар започва да работи.

В началото за източник на светлина в морските фарове е използван газен фенер. След изобретяването на лещата на Френел - система от оптични стъкла, които фокусират светлината, се дава възможност тя да се вижда от по-далечно разстояние, разказа Наньо Нанев. По-късно фаровете стават проблясващи - светват, прекъсват, докато в началото се е слагала обикновена газена лампа с фитил.

В Шабленския фар се пази старата фарова глава, която е била поставена през 1934 година. Това е бил модерен за времето си фар, притежавал е фотоклетка. Нанев обясни, че това се казва "слънчев клапан", който е включвал и изключвал фара. Захранвал се е с ацетиленов газ. Под налягането на газа фарът се е въртял, т.е. светлината се е въртяла. Правил е един оборот за 25 секунди.

През 1987 г. старата (шведска) апаратура е сменена с електронно управляема съветска система, която до момента работи. Тя е импулсна система, но при нея светлинният сигнал се повтаря на 20 секунди, защото системата не позволява да се направи на 25 секунди, както е бил дотогава.

С всяко едно изменение на външната част на фаровото съоръжение и смяна на сигнала нашата служба е длъжна да уведоми мореплавателите от цял свят, посочи Нанев. Когато минава корабът, вижда светлините и по фаровата книга се ориентира какви светлини на какви секунди се повтарят и разбира, че това е Шабленският фар, обясни той. Всеки фар има определен точен сигнал, който не трябва да се повтаря на 200 - 300 мили разстояние, за да не се объркват корабите, допълни Наньо Нанев.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Байер Леверкузен победи Щутгарт след дузпи и спечели Суперкупата на Германия
Байер Леверкузен победи Щутгарт след дузпи и спечели Суперкупата на Германия
Виенско колело се запали на музикален фестивал в Германия, около 30 души са пострадали
Виенско колело се запали на музикален фестивал в Германия, около 30 души са пострадали